Vaikka joka päivä muuttuvassa menossa pinkovan yrittäjän ja akateemiseen maailmaan kiemuroihin syventyvän tutkijan töissä ei välttämättä aivan heti tuntuisi olevan juurikaan yhteistä, sitä on, ja vielä aika paljonkin. Ovat pestit toki hyvin erilaisia luonteeltaan ja siksi minusta molemmat niin hurmaavia ja toisiaan täydentäviä ovatkin, mutta se rikkaus on sitten toinen juttu. Nyt puhutaan yhdestä molempien maailmojen tärkeimmistä kulmakivistä: perustelusta.

Meidän tekeminen Fiiliksellä on nimenomaan täynnä sekä fiilistä ja fitness:iä, ja nämä kaksi elementtiä ovat meidän toimintamme perusta niin salissa kuin sen ulkopuolella. Fiiliksestä puhutaan paljon ja tunnelmaa, energiaa ja iloa piisaa ja se näkyy joka tuutissa, mutta on tärkeää myös muistaa fitness-sanan ydin. Fitness on Fiiliksen arjessa parrasvaloissa selkeimmin jokaisella tunnilla: mitä me kehollamme teemme, miksi ja miten? Fitness:in ytimessä Fiiliksellä on aina perusteleminen, joka on meille sydämen asia.  Totta kai on äärimmäisen tärkeää, että treenistä nautitaan, pidetään hauskaa ja hullaannutaan, mutta sen tohinan alla ja perustana tiedämme aina, miksi teemme, mitä kullakin tunnilla teemme. Sitä tietoa ja taitoa me Fiiliksen ohjaajat jaamme jokaisella tunnilla, oli kyse sitten pilateksesta, zumbasta tai kahvakuulasta.

Meidän mielestämme ryhmäliikuntatunneilta puuttuisi isoja palasia, jos ohjaaminen perustuisi ainoastaan tahdin laskemiseen ja hyvin menee-matran toistamiseen. Tekniikkaan ja tekemiseen liittyvät perustelut tekevät treenistä konkreettisemman ja tehokkaamman – se että tiedät, miksi teet sitä mitä teet, vie treenin uudelle tasolle verrattuna siihen, että sanottaisiin ainoastaan, että tehdään tätä, koska tämä tekee hyvää jaloillesi tai keskivartalollesi. Meillä Fiiliksellä se ei riitä. Me haluamme tarjota elämänmakuisia ja arkeen ulottuvia perusteluja, jotka oikeasti valmentavat ja opettavat tuntemaan omaa kehoa ja sen ominaisuuksia entistä paremmin sekä vielä näkemään, mitä tehdyt treenit konkreettisesti tuovat juuri sinun arkeesi. Perustelut ulottuvat huomattavasti salin ulkopuolelle. Pilateksessa perustelemme hengityksen merkityksen, opimme tuntemaan ja käyttämään keskivartalon syviä tukilihaksia, jotta esimerkiksi istumatyötä tekevän tyypin ryhti ei repsahdakaan tai ihan vaan kadulla kävellessä tuntuu siltä, että tänään olen astetta pidempi ja askeleeni kevyempi. Lisäksi on aika siistiä huomata, että pilateksen ansiosta esimerkiksi monet toiminnalliset treenit saavat aivan uutta virtaa.

Perustelut tuovat tekemiseen myös järkeä ja jotain, johon voi aina nojata. Esimerkiksi, meillä kaikilla on liikkeitä, jotka eivät tunnu sitten millään istuvan omaan tekemiseen – emme hiffaa niitä tai ei ole se lemppariliike. Kun asioita perustellaan ja perusteluja makustellaan yhdessä liikkeen kanssa, saattaakin tuloksena olla ihana oivallus ja ahaa-elämys siitä, että TÄSTÄhän tässä on kyse. Ja se on aika mainio fiilis, eikö? Perustelut voivat joskus tehdä mahdottomasta mahdollista, lisätä motivaatiota ja tuoda ihan uutta virtaa tekemiseen. Uskallan väittää, että perusteluilla täytetty ryhmäliikuntatunti, jota kuorrutetaan isosti positiivisella energialla ja ilolla, on tie kohti vahvempaa, energisempää ja elinvoimaisempaa mieltä ja kehoa.

Myöskään uskottavaa ja luotettavaa tutkimusta ei ole olemassa ilman ammattitaitoista perustelua. Akateeminen maailma on tiukka ja mitä pidemmälle aika kuluu, sitä enemmän tutkimusta tehdään. Siksi on äärimmäisen tärkeää perustella oma tonttinsa (minun tapauksessani) markkinoinnin tutkimuksen kentällä, tutkimusastelemansa ja kannettava perusteluja tiiviisti mukana läpi artikkelin, väitöskirjan tai muun akateemisen tuotoksen. Asioita ei voi tehdä tai sanoa, koska ”musta tuntuu että tää menis näin..”. Minun kehollista asiakaskokemusta tiiraavassa tutkimuksessani on äärimmäisen tärkeää esimerkiksi perustella kehollisuuden olennainen merkitys ryhmäliikunnan kontekstissa ja miksi tämä lähestymistapa on relevantti tuoda asiakaskokemusta koskevaan keskusteluun juuri nyt. Ei riitä, että kirjoitan näkökulman olevan tuore ja uusi, vaan on perusteltava, miksi näin on. Jatkuva argumentointi tuo omaan tekemiseen tiettyä lujuutta ja selkeyttä: kun kirjoitat ja pystyt jatkuvasti perustelemaan kantasi ja sanasi, tiedät olevasi oikealla tiellä.

Perusteleminen tuo niin ryhmäliikunnan ohjaukseen kuin akateemisen artikkelin kirjoittamiseen tiukkaa ammattitaitoa, vakuuttavuutta ja pohjan, jota voi kuorruttaa omalla persoonalla ja tekemisellä molemmissa maailmoissa, niin että ”tuotos” näyttää sinulta. Meillä Fiilis-tiimissä on ihan mahtavia persoonia, jotka ohjaavat tunteja tiukalla ammattitaidolla, mutta äärimmäisen ihanina omina itsenään. Tutkimuksen puolella minä en myöskään halua olla niin kuin ne kaikki muut, ja kirjoittaa samoilla kiemuroilla kuin aina on kirjoitettu. Totta kai akateemisessa maailmassa on sääntö, jos toinenkin siitä, kuinka asioita pitää tai kannattaa tehdä, jos meinaa tuotoksensa julkaisuun saada, mutta kirjoittaa voi taidokkaalla, mutta persoonallisella tavalla. Siihen minä pyrin.

Tästä päästään asiaan, joka vie toiminnan seuraavalle tasolle niin ryhmäliikuntasalissa kuin tutkimuksen parissa: perustelujen kohdentaminen. Me kaikki emme ryhmäliikuntatunneilla motivoidu samoista asioista, tee samanlaista työtä, jaa samanlaisia tarpeita, vahvuuksia tai kehon heikkouksia. Ammattitaitoiseen ja fitness:in ytimeen kuuluu meidän mielestämme myös se, että perusteluja osaa kohdentaa oikealla tavalla eri ihmisille. Se vaatii reilummin osaamista kuin se, että liikkeitä, liikeratoja tai treenin rytmitystä perustellaan kaikille yhteisesti. Totta kai on reilusti kaikille natsaavia ja kipinää tuovia perusteluita, mutta meistä on vielä upeampaa, kun voimme tarjota uniikkeja argumentteja siitä, miksi juuri sinun on kannattavaa vielä rutistaa niitä punnerruksia jalat pallon päällä, kyykätä Bodypumpissa tai pilateksessa keskittyä vielä astetta tarkemmin omaan hengitykseen. Aina me emme voi antaa valmiita vastauksia emmekä kaikkein arjen saloja tietää, mutta haastamme teitä myös tunneilla löytämään itse omat sidoksenne tarjottuihin perusteluihin: ”Miksi juuri minulle olisi tärkeää saada liikkuvuutta rintarankaan? Miksi alavatsan tuen löytäminen on tärkeä seikka juuri minulle?” Tutkimuksen parissa taas on tärkeä tietää, kenelle perustelet. Valitset argumenttisi hyvin eri tavoin sen mukaan, puhutko tutkimuksestasi alan konferenssissa, myytkö ajatustasi jonkun yrityksen toimitusjohtajalle, keskusteletko ohjaajasi kanssa vai kerrotko aiheestasi tyypille, jolle markkinoinnin maailma ei ole lainkaan tuttu.

Täytyy tuntea ja täytyy tuntua. Jotta osuva, ammattitaitoinen ja perusteleminen on mahdollista, täytyy tietää, kenelle on näkemyksiään jakamassa, oli sitten ryhmäliikunta- tai luentosalissa. Meille Fiiliksellä on todella tärkeää tuntea teidät, jotta voimme tarjota teille parasta fiilistä ja fitness:iä. Se on meidän tekemisemme ydin. Tutkimuksen parissa minun taas on tärkeä nuorena tutkijana perustella näkemykseni vankasti, jotta pääsen eteenpäin ja tutkimustani pidetään kiinnostavana. Täytyy myös tuntua: perustelut eivät voi olla ilmassa leijuvaa höttöä, mistä ei saa mitään otetta eikä mitään ymmärrä, vaan erinomaiset perustelut ovat järkeviä, konkreettisia ja uskottavia. Niiden pitää ravistella jotain sielussa ja sisimmässä. Niissä on maistuttava ihan oikea elämä.

Siispä, fiilistä ja fitness:iä, molempia tarvitaan niin ryhmäliikuntatunneilla kun tieteellisen tekemisen äärellä. Hieman eri merkitykset ja meininingit molemmissa maailmoissa, mutta yhteistä löytyy: oman näköistä ja tuntuista tekemistä taidolla ja tunteella, siinä mielestäni aika toimiva kombo molempiin.

Perusteellisin terkuin,
Tiikku