Nyt sitä mennään – arki on täällä! Tiedän, kesäkuukausien jälkeen tämä nelikirjaiminen kaveri aiheuttaa monenlaisia tuntemuksia. Ensimmäiset mietteet arjen äärellä voivat muistuttaa esimerkiksi sitä, että “miksi se kaikki vapaus nyt viedään”, “nyt tää on vaan tätä arkea” tai että “oiei, miten tässä nyt saa itsensä treenirutiineihin kiinni”. Kaikki luonnollisia, mutta välillä meitä vähän turhaan lamauttavia ajatusvirtoja.

Treenirutiinit ja liikunnan makeuden löytäminen ovat myös tässä vaiheessa meidän monen mielessä. Toisaalta kaipuu omalle lempparitunnille on iso, jokin uusi lajikin voi kiinnostaa, ja osaltaan mielessä hiipii jännitys siitä, että miten sitä nyt tässä pääsisi taas vauhtiin. Meidän vinkkimme tähän on, että hyppää rohkeasti treenin makuun, älä kainostele!

Useat artikkelit, some-kanavat ja viestimet puskevat tässä vaiheessa otsikoita, jotka muistuttavat: aloitathan kesän jälkeen treenit varovasti, ethän tee liikaa? Me Fiiliksellä taas kannustamme jokaista ryntäämään rohkeasti treenien pariin – tanssimaan, joogaamaan, kahvakuulailemaan! Keho on ihmeellinen kapistus, joka luonnollisesti luovan liikuntatauon aikana unohtaa, muistaa myös nopeasti. Tietysti ensimmäiset Bodypump-tunnit tauon jälkeen tuntuvat astetta tiukemmalle ja pilateksen parissa muistellaan hetki pidempään, mitenkäs se hengitys menikään – mutta niin kuuluukin olla. Uskalletaan rohkeasti ja käännetään jännitys voitoksi – nautitaan siitä, että lihakset väsyvät, hengästyttää ja syke nousee. Ah, mikä ihana väsy!

Se, että treeni tuntuu, on vain ihana asia. Kehon ja mielen ravistelu kesähulinoiden jälkeen voi tuntua ihanan kamalalta, mutta vielä paremmalta tuntuu se, kun muutamien treenien jälkeen huomaat – ahaa, nyt aletaan olla taas tuttujen pumppipainojen parissa, pilateshengitys soljuu ja syvenee ja joogan asanat vievät mukanaan. Ollaan isosti elossa, kyetään ja pystytään! Toinen asia sitten onkin, kuinka suhtautua ihaniin liikuntarutiineihin ja treenin vaihteluun – pureudutaan tähän aiheeseen hieman myöhemmin.

Jos väistelemme hieman tiukempaa tuntemusta tai tauon jälkeistä, asiaankuuluvaa haparointia, voi tuloksena olla treenien lykkääminen ja mielen muurien kasvaminen. Se on juurikin rakas mielemme, joka meille monesti kasvattaa mörköjä ja hassuja tekosyitä. Jos lähdemme liikkeelle liikaa varoen ja hissutellen, voi ollakin, etteivät ne treenifiilikset, endorfiinihöyryt ja wow-tunteet, jotka saavat meidät liikkeelle uudestaan ja uudestaan, ehditään saavuttaa meitä. Siksikin reipas lähtö treenien pariin kesän jälkeen on paras mahdollinen juttu, mitä voimme tehdä – pääsemme kiinni niihin tunteisiin ja tunnelmiin, mitä ei oikein mikään muu voi meille tarjota.

Tämä ei ole oodi suin päin maksimipainoja ja hurjaa treenitahtia päin, vaan rohkaiseva rummutus jokaiselle, joka tällä hetkellä tuumii, että kuinkas tässä lähtisi liikkeelle. Uskallanko, jaksanko, pystynkö? Me tiedämme: uskallat, jaksat ja pystyt. Säntää siis suloisesti liikkeelle, ja nauti!

Ihanaa treenikauden alkua kaikille!
– Tiikku