Hei hei, selkäkivut!

Tiedätkö, mikä on yleisin ja samalla kallein hoitoa vaativa sairaus länsimaissa? Vihje: pelkästään Suomessa tästä sairaudesta aiheutuvat kustannukset ovat yli miljardi euroa vuodessa. Tutkimuksien mukaan jopa 80 % ihmisistä kamppailee tämän vaivan kanssa jossakin elämänsä vaiheessa. Tämän kalleimman ja yleisimmän sairauden nimi on selkäkipu. Selkäkipua lääkitään liian usein lääkkeillä ja levolla, kun ratkaisun avaimet voisivat olla oikeanlaisessa liikkeessä ja ongelman todellisen syyn hoksaamisessa. Usein esimerkiksi alaselkäkivun syynä on heikentynyt keskivartalon hallinta.

Yksi ehdottomista aseista selkäkivun välttämisessä ja lievittämisessä löytyy pilateksesta. Pilates on laji, joka kohdistuu syvien lihasten harjoittamiseen ja vahvistamiseen. Pilateksessa keskitytään kehittämään alaselän ja lantion alueen lihaskuntrollia ja alaselän neutraalin asennon hallintaa. Treenin tuloksina opimme hallitsemaan kehoamme paremmin – selkäkivut hälvenevät, koska liikehallintamme on kunnossa -, ryhtimme paranee ja pystymme vähentämään nivelten kuormitusta. Oikea hengitystekniikka (palleahengitys) on tiivis osa pilates-harjoittelua, jonka oppii parhaiten ammattilaisen ohjauksessa. Jo erilaiset oikein tehdyt hengitysharjoitukset ovat omiaan syvien lihasten aktivoinnissa.

Siis mitkä syvät tukilihakset?

Monet meistä keskittyvät keskivartalotreenissä liian usein pinnallisten lihasten harjoittamiseen – vatsarutistuksia, nopeasti ja paljon! Suorien ja ulompien vinojen vatsalihasten päätehtävä on kuitenkin tuottaa liikettä, ei avittaa meitä pysymään ylipäätään pystyssä ja ryhdissä. Salaisuus ja todellinen voima niin arjessa kuin treenien tiimellyksessä löytyy syvistä tukilihaksista, jotka piileskelevät pinnallisten lihasten alla, katseiden tavoittamattomissa. Vaikka lihaksia ei silmällä pysty erottamaan, niiden toimintakykyisyyden pystyy: tsekataan ryhtiämme, alaselän asentoamme ja vartalon kannatusta – näistä näkyy suora vastaus siihen, missä kuosissa syvät lihakset ovatkaan.

Pilateksessa ei ole mitään mystiikkaa, mutta oikeat tekniikat ja tavat tehdä on paras opetella ammattilaisen tarkan silmän alla. Jo lyhyessä ajassa oppii hallitsemaan pilateksen perusteet, jolloin syvien lihasten treenin voi rantauttaa turvallisesti ja tehokkaasti vaikka oman olohuoneen matolle. Jos taas kaipaa lisää tietoa ja ohjausta, erilaisia tunti- ja kurssivaihtoehtoja löytyy aina. Pilates ei kuitenkaan ole oikotie onneen, vaan oikeiden liikeratojen oivaltaminen ja täsmällinen lihasten aktivointi vaatii toistoja ja on avain kehitykseen. Usein olemme esimerkiksi taitavia aktivoimaan keskivartalon pinnallisia lihaksia, kun emme osaa ”kytkeä” syviä lihaksia päälle. Pilateksen ensiaskeleita onkin oppia aktivoimaan syvät lihakset erikseen, sitten yhdessä ja vasta sen jälkeen yhdistettynä aktiiviseen tekemiseen.

Tehokasta? Kyllä!

Pilates-treeni vaatii keskittymistä, ja malttiakin. Se voi varsinkin alkuun tuntua haastavalta, kun on paljon uutta opeteltavaa ja meillä tuppaa olla tapana turhautua, jos oppi ei ihan hetkessä menekään perille. Myös katseen kääntäminen täysin sisäänpäin, omaan kehoon ja omiin tuntemuksiin, voi tuntua hankalalta – arjen tiimellyksessä suuntaamme ajatuksemme ja energiamme pääosin ulospäin työhön, perheeseen, läheisiin ja ihan vain ympärillä pyörivään menoon. Ennen kaikkea tämä kannattaisi kuitenin nähdä mahdollisuutena, joka antaa hetken itselle ja oman elinvoimaisuuden kasvattamiselle: liikkeet ja hengitys pakottavat meidät lempeän lujasti pitämään mielen läsnä ja kuulostelemaan kehoamme herkeämättä. Ja tästä syntyvät oivallukset ja kehityskaaret ovat sen verran palkitsevia, että pieni kamppailu itsensä kanssa kannattaa. Opitaan itsestä sekä omasta kehosta. Pian pilates kääntyykin ehkä omaksi henkireiäksi sen arkeen sulautuvista hyödyistä puhumattakaan.

Pilates on rauhallista. Kyllä. Pilates vaatii keskittymistä. Kyllä. Pilates ei ole tehokasta. EI! Pilates on kaukana hengästyttävästä hikitreenistä, mutta se ei vähennä harjoittelun tehoa, vaan päinvastoin. Pilateksen hyödyt niin ryhdin, nivelten kuormituksen kuin liikehallinnan parissa ovat kiistattomat – ja mikä parasta, hyödyt tuntuvat ja näkyvät arjessa jo lyhyelläkin aikavälillä. Pilates tarjoilee myös perustan muille liikuntaharrastuksille: ei ole olemassa lajia, jonka pohjana ei olisi vahva syvien tukilihasten tuki. Kun itsellä on tunne siitä, että oma keho kantaa, jaksaa ja on elinvoimainen, maistuu elo melkoisen makealle. Eikä ole selkäkivuista tietoakaan!