Loading...

Functional Balance

Functional balance –tunnilla keskitytään toiminnalliseen harjoitteluun ja pyritään löytämään vartalon linjaukset, kannatus ja tasapainoinen liike.

Tunti etenee toiminnallisista alkulämmittelyistä seisten ja lattian tasossa tehtäviin liikkeisiin. Välineinä tunnin aikana käytetään mm. pilatespalloja, -renkaita ja –rullaa. Ohjaaja pyrkii löytämään jokaiselle sopivia liikeratoja, avustaa niissä ja antaa vaihtoehtoja.

Tunnin pääpaino on keskivartalon hallinnassa ja aktivoinnissa sekä tukilihasten toiminnassa. Et välttämättä tarvitse hikipyyhettä, mutta monipuolisten liikkeiden avulla tunnilla tulee lämmin.

Voit osallistua tunnille ilman mitään aikaisempaa kokemusta kehonhuoltotunneista tai toiminnallisesta harjoittelusta, mutta osaavien ohjaajien yksilöllisen ohjauksen avulla saat  kokeneempanakin harjoittelijana lisävinkkejä kehon käyttöön ja sen hallintaan.

Tunnin koreografiasta vastaa Siiri  ja tuntia ohjaa Jasmin.

Pilates

Fiiliksen erilaisten pilates-tuntien rakenne on aina samanlainen riippumatta tuntien painotuksista. Aluksi linjataan asento anatomiseen perusasentoon ja tehdään hengitysharjoituksia, joista siirrytään valmistaviin liikkeisiin ja varsinaisiin pilatesliikkeisiin. Lopuksi tehdään joitakin rentouttavia liikkeitä, jotka palauttavat kehon alussa linjattuun rentoon ja hyvään perusasentoon.

Pilates-menetelmä on kehonhallintatekniikka, jonka tarkoituksena on saada vartalon asentoa ylläpitävät lihakset aktiivisiksi ja voimakkaiksi, jolloin anatominen perusasento löytyy ja rythtivirheet vähenevät. Tunneilla harjoitellaan myös vartalon tukilihasten lisäksi kaikkia rangan, olkanivelten ja lonkkien liikesuuntia, joilla tavoitellaan luonnollisen liikkuvuuden löytymistä ja säilymistä. Liikkeet tehdään keskittyen oman hengityksen tahtiin. Syvien hengitysten tarkoituksena on auttaa vartalon keskustaa aktivoitumaan, antaa liikkeelle rytmi ja helpottaa liikkeeseen keskittymistä. Pilateksen kuusi periaatetta ovatkin hallinta, keskittyminen, keskustan käyttö, hengitys, täsmällisyys ja liikkeen virtaus eli flow.

Lue erilaisista PILATES-tunneistamme alta!

Varaa tunti tästä!

Flow PILATES

Flow pilates-tunti painottuu liikkeen virtaukseen. Liikkeet on suunniteltu niin että liikkeestä toiseen siirrytään saumattomasti eikä tunnilla näin ollen pidetä varsinaisia taukoja liikkeiden välissä. Liikkeistä annetaan useita vaihtoehtoja ja siksi tunnille voi tulla vaikka ei olisi kokemusta pilateksesta, kärsisi selkä- tai nivelongelmista, olisi palautumassa synnytyksestä, leikkauksesta tai sairaudesta. Pienryhmäharjoitus takaa sen, että ohjaaja pystyy avustamaan ja korjaamaan liikkeitä henkilökohtaisesti.

Ota tunnille oma matto mukaan.

Varaa tunti tästä!

Väline PILATES

Nimensä mukaisesti välinetunnilla käytetään pilatesvälineitä eli rullia, renkaita tai palloja. Liikkeestä tai vaihtoehdosta riippuen välineellä voidaan avustaa, keventää tai voimistaa liikkeen vaikutusta. Pienryhmäharjoitus takaa sen, että ohjaaja pystyy avustamaan ja korjaamaan liikkeitä henkilökohtaisesti. Muistathan siksi varata paikan tunnille. Nappaa tunnille oma matto mukaan!

Varaa tunti tästä!

Sunnuntain PILATES Valo-salissa

Pilates sunnuntai-illassa tarjoaa mahdollisuuden hypätä pilateksen maailmaan! Ison salin tunnilla liikkeitä kehitellään pikkuhiljaa kohti vaativampia klassisia kokonaisliikkeitä tai yhdistelmiä. Aluksi harjoitellaan liikkeen ydintä ja ideaa pelkistetysti, lisäten kierros kierrokselta haastetta. Koska samaa liikettä tehdään pidempään kerralla, annetaan tukilihaksille aikaa palautua kehittelyjen välillä. Ohjaaja näyttää liikkeet ja kiertää sitten salissa ohjaamassa antamassa palautetta yksilöllisesti.

Klassinen pilates

Klassinen pilates on kehon ja mielen harjoitus, jossa moni asia nivoutuu yhteen. Tunti sopii tanssi- ja keholajeja harrastaneelle oheisharjoitteluksi, mutta pilatestaustaa ei varsinaisesti tarvitse olla. Liikkeet opetetaan huolellisesti ja niistä annetaan vaihtoehtoja. Kehoa kokonaisvaltaisesti haastavia liikkeitä tehdään vain niin monta toistoa, kuin puhtaasti pystytään ja siirrytään sulavasti seuraavaan liikkeeseen. Harjoittelu kehittää voimaa, vartalonhallintaa, kehotietoisuutta, ryhtiä ja liikkuvuutta. Tunnilla pidetään yllä Fiiliksen henkeä – yksilöllistä ohjausta on saatavilla ja ryhmässä panostetaan positiiviseen ja kannustavaan ilmapiiriin.

Tunti pohjautuu lajin kehittäjän Joseph Pilateksen perusliikkeistöön, jonka hän kehitti 1900-luvun alussa. Pilateksen harjoittamisessa on kuusi perusperiaatetta, joiden mukaan tunnilla toimitaan. Tunneilla on liikkeistön lisäksi läsnä: hallinta – vahva ja vakaa keho; keskittyminen – kehotietoisuus, rauha ja hiljaisuus (käytämme hiljaista musiikkia taustalla); keskustan käyttö – pallean ja syvien lihasten aktivointi, hengitys, jonka tahtiin liikkeet tehdään syvää tukea aktivoiden; tarkkuus – johon tähdätään valmistelemalla liikkeet hyvin ja harjoittelemalla edeten pikku hiljaa (liikkeistä on eri tasoisia vaihtoehtoja) ja virtaus – jonka avulla liikkeestä toiseen siirrytään sulavasti.

Pilates-kurssi tanssikurssilaisille

SYKSY 2019

15 kerran kurssi-info tulossa pian!

Voit käyttää kurssikertoja seuraavilla tunneilla

Maanantaisin 17.30-18.30
Flow PILATES(LÄMPÖ) 

Keskiviikkoisin 18.30-19.30
Väline PILATES

Torstaisin 18.35-19.25
Klassinen Pilates

Sunnuntaisin 18.45-19.45
PILATES

Kurssimuotoinen Pilates on tarkoitettu ainoastaan Aikuisjazz- ja Aikuisbaletti-kurssilaisille.

Fiiliksen Pilates-filosofia on, että mielummin vähemmän ja paremmin kuin paljon huonosti. Tunneillamme on aina sen verran osallistujia, että ohjaaja pääsee käsiksi kaikkiin ja pystyy ohjaamaan yksilöllisesti ryhmässä. Tarkoitus on, että jokainen löytää omalla keholle sopivan oikean liikeradan, jossa ohjaaja voi auttaa, vaikkei liike olisikaan hukassa. Löydetään kehomme oikeat liikeradat yhdessä!

Tunneilla vahvistetaan kehon syviä lihaksia sekä venytetään suuria ja kireitä lihasryhmiä yhdessä hengityksen avulla. Pilates perustuu vuosikymmenien kehitystyöhön Joseph Pilateksen kehittämän metodiikan pohjalta, mutta liikkeitä kehitellään vaihe vaiheelta kohti klassista ja haastavaa kokonaisliikettä oppien kehittelyn aikana vartalon asennon hallitsemista, liikuttamista ja hengittämistä. Pilates vie kohti vahvempaa ryhtiä ja kehittää keskittymiskykyä. Pilates -menetelmästä hyötyvät niin kuntoilijat, tanssijat, urheilijat, vasta-alkajat. Pilateksen avulla voi parantaa ryhtiä ja kehonhallintaa sekä löytää ja vahvistaa keholle luontaisia liikeratoja.