RASKAUSAJAN LIIKUNTA

Raskausajan liikunta valmistaa kohti synnytystä sekä siitä palautumista. Fiiliksen Äitiys-kursseilla liikut fiksusti koko raskausajan ja sopivia vaihtoehtoja liikkeistä annetaan aina eri raskauden vaiheisiin. Äitiys VOIMA -kurssilla vahvistetaan äidin lihaskuntoa, Äitiys PILATES  -kurssilla syvennytään keskivartalon syvien tukilihasten harjoittamiseen ja Äitiys JOOGA tarjoaa helpotusta kehon kireyksiin ja hengähdyshetken arjen tohinasta niin keholle kuin mielelle. Tutustu kursseihin tarkemmin alla!

Ilmoittaudu kurssille

Äitiys VOIMA

Syksy 2019

Keskiviikkoisin klo 17.30-18.25
Opettajana Satu Nieminen

I-jakso 14.8.-18.9., 6 kertaa, 48 €
II-jakso 25.9.-30.10., 6 kertaa, 48 €
III-jakso 6.11.-18.12., 7 kertaa, 56 €

KEVÄT 2020

Keskiviikkoisin klo 17.30-18.25
Opettajana Satu Nieminen

I-jakso 8.1.-12.2., 6 kertaa, 48 €
II-jakso 19.2.-25.3., 6 kertaa, 48 €
III-jakso 1.4.-6..5., 6 kertaa, 48 €
IV-jakso 13.5.-17.6., 6 kertaa, 48 €

Voit myös valita useamman ÄITIYS-liikuntakurssin kerralla, jolloin hinnat:
– 2 ÄITIYS-kurssia 86 €
– 3 ÄITIYS-kurssia 130 €

Ilmoittaudu kurssille

Äitiys VOIMA -ryhmään voi ilmoittautua missä tahansa raskauden vaiheessa, jos vointi sallii kevyen tai normaalin liikunnan. Raskausajan liikunta valmistaa ja vahvistaa kohti synnytystä ja siitä palautumista. Liikunnan harrastamisesta hyötyy niin raskauden alku- kuin loppuvaiheessakin.

Tunnilla tehdään alkulämmittely askeltaen ilman hyppyjä n. 10-15 min. Askeltamalla haetaan sopivaa sykkeen nostoa ja valmistetaan kehoa vastaanottamaan lihaskuntoharjoittelua. Myös askelluksiin annetaan vaihtoehtoja jos tarvetta on.  Alkulämmittelyn jälkeen tehdään lihaskuntoharjoituksia koko keholle n. 20-30 min. Lihaskunto-osion päätteeksi tehdään raskaana oleville tärkeitä ja sopivia keskivartalon tukilihasharjoituksia oman hengityksen tahtiin. Lihaskunto-osiossa ei ole suorien vatsalihasten liikkeitä tai staattisia pitoja. Lantionpohjan lihakset huomioidaan keskivartaloliikkeitä tehdessä. Lopuksi tehdään muutama rentouttava ja avaava venytys.

Liikkeet on valittu niin, että ne olisi helppo toteuttaa raskausaikana kasvavan mahan kanssa. Raskausajan liikunta Äitiys VOIMA-kurssilla on turvallinen tapa pitää lihaskuntoa yllä raskauden aikana ja valmistautua synnytykseen!

Ohjaajana Satu.

Äitiys JOOGA

SYKSY 2019

Tiistaisin klo 16.30-17.25

I-jakso 13.8.-17.9., 6 kertaa, 48 €
II-jakso 24.9.-29.10., 6 kertaa, 48 €
III-jakso 5.11.-17.12., 7 kertaa, 56 € 

KEVÄT 2020

Tiistaisin klo 16.30-17.25

I-jakso 7.1.-11.2., 6 kertaa, 48 €
II-jakso 18.2.-24.3., 6 kertaa, 48 €
III-jakso 31.3.-5..5., 6 kertaa, 48 €
IV-jakso 12.5.-16.6., 6 kertaa, 48 €

 

Voit myös valita useamman ÄITIYS-liikuntakurssin kerralla, jolloin hinnat:
– 2 ÄITIYS-kurssia 86 €
– 3 ÄITIYS-kurssia 130 €

 

Ilmoittaudu kurssille

Raskaana oleminen on itsetutkiskelun ja muutoksen aikaa. Äitiys JOOGA -kurssi tarjoaa raskausajan liikuntaa, jossa on mahdollista nauttia lempeästä ja vahvistavasta jooga-harjoituksesta & antaa tilaa keskittyä omaan kehoon ja mieleen. Äitiysjooga tarjoaa lempeää vastapainoa ikuiselle suorittamiselle ja lisäksi se valmistaa kehoa ja mieltä synnytykseen ja vanhemmuuteen. Raskausajan liikunta vahvistaa kehoa ja mieltä kohti synnytyskoitosta.

Raskausajan liikunta vahvistaa kehoa lempeään tahtiin & äitiysjooga tarjoaa apua raskausajan yleisiin vaivoihin kuten selkäkipuihin sekä unettomuuteen. Lisäksi äitiysjooga vahvistaa jalkojen voimaa ja muun muassa lantion seudulle tehdään niin vahvistavia kuin avaavia harjoituksia, joista on apua myös synnytyksessä. Kurssilla keskitytään myös niin kehon ja mielen rentouttamiseen.

Äitiys PILATES

SYKSY 2019

Maanantaisin klo 16.15-17.15
Opettajana Siiri Halonen

I-jakso 12.8.-16.9., 6 kertaa, 48 €
II-jakso 23.9.-28.10., 6 kertaa, 48 €
III-jakso
4.11.-16.12., 6 kertaa, 56 €

Torstaisin klo 16.45-17.45
Opettajana Krista Manninen

I-jakso 15.8.-19.9., 6 kertaa, 48 €
II-jakso 26.9.-31.10., 6 kertaa, 48 €
III-jakso 7.11.-19.12., 7 kertaa, 56 €

KEVÄT 2020

Maanantaisin klo 16.15-17.15
Opettajana Siiri Halonen

I-jakso 6.1.-10.2., 6 kertaa, 48 €
II-jakso 17.2.-16.3., 6 kertaa, 48 €
III-jakso 30.3.-4.5. (ei 13.4.), 5 kertaa, 40 €
IV-jakso 11.5.-15.6., 6 kertaa, 48 €

Torstaisin klo 16.45-17.45
Opettajana Krista Manninen

I-jakso 9.1.-13.2., 6 kertaa, 48 €
II-jakso 20.2.-26.3., 6 kertaa, 48 €
III-jakso 2.4.-7.5. (ei 9.4.), 5 kertaa, 40 €
IV-jakso 14.5.-11.6., 5 kertaa, 40 €

Ilmoittaudu kurssille

Raskaana ollessa kehon painopiste muuttuu ja selkä joutuu rasitukselle lannerangan notkon lisääntyessä. Hormonit löystyttävät niveliä valmistaessaan äitiä synnytykseen ja aiheuttavat mm. liitoskipuja. Raskausajan liikunta vaikuttaa tutkitusti positiivisesti synnytyksestä palautumiseen ja vähentää erkauman syntymistä tai siitä aiheutuvia haittoja. Raskausajan pilatekseen keskityttävä kurssilla pureudutaan lantion pohjan harjoittamiseen, vinojen vatsalihasten tukeen, lonkkia ympäröiviin tukilihaksiin sekä selkälihaksiin. Raskausajan liikuntaa voi harrastaa oman voinnin ja jaksamisen mukaan raskauden alusta loppumetreille saakka ja tehdä harjoituksista sopivalta tuntuvia variaatioita. Raskausajan liikuntaa tarjotaan Fiiliksellä kurssimuotoisena – ilmoittaudu kurssille ennakkoon!