Tuttu ja turvallinen, niin tehokas ja sopivan simppeli. Puuduttava. Hirmu rankka. Monipuolinen ja ihanan kokonaisvaltaisesti väsyttävä. Tylsä ja yksitoikkoinen. Ihan paras – saa heittää aivot vaan narikkaan. 

Yllä olevin ja monin muin sanankääntein olen kuullut Les Millsin BODYPUMP-tuntia kuvailtavan. Mielipiteitä ja fiiliksiä on monia, ja niin pitääkin. Yhdestä asiasta olemme kuitenkin varmoja: ei ole sattumaa, että Les Millsin vanhin tuntikonsepti porskuttaa voimalla edelleen – näinä viikkoina ympäri maailmaa otetaan yhdessä haltuun lajin ohjelma numero 111! Bodypump ei ole tullut tähän ikään saakka sattumalta, vaan on tunti, jonka takana on valtava koneisto ja rutkasti ajatusta Jokainen toisto, kappale ja tuntikokonaisuus on hiottu viimeiseen saakka. Jokaisen uuden ohjelman eteen tehdään valtava määrä duunia edelleen, tuntia kehitetään ja uudistetaan, jotta meillä olisi käsissämme kolmen kuukauden välein aina uusi, hiottu ohjelma. Me Fiiliksellä olemme äärimmäisen tarkkoja siitä, että tuntivalikoimassa on vain ja ainoastaan sellaisia tunteja, joiden sisällön ja tavoitteiden takana voimme seistä. Pumppi on ollut Fiiliksen tuntivalikoimassa yli 10 vuotta ja se on lunastanut paikkansa niin meidän yrittäjien, ohjaajien kuin asiakkaiden keskuudessa – Bodypump on loistava, fiksu ja haastava lihaskestävyystreeni!

Treenin teho on ja pysyy

Ryhmäliikunta-alalla eletään jatkuvassa trendien, uutuuslajien ja innostusten viidakossa. Toiset lajit sykähtävät isoon suosioon, viipyvät siellä hetken ja seuraavana kukaan ei lajia enää muistakaan, kun toiset lajit taas pysyvät ja porskuttavat. Jotkut unohdetaan, mutta löydetään uudestaan. Juuri tällä hetkellä isossa kuvassa ei eletä ryhmäliikunnan kulta-aikaa, eikä Bodypumpikaan ole vetovoimansa huipussa. Silti juuri nyt tässä hetkessä on jotain hienoa: Bodypump on aina Bodypump – treenin teho, älykkyys ja ydinajatus eivät ole kadonneet mihinkään. Kymmenen kappaleen mittainen, musiikin rytmittämänä tehtävä tuhansien toistojen lihaskestävyystreeni treenaa ja kehittää edelleen kehon suurimmat lihasryhmät sellaisella intensiteetillä, että vertaista saa hakea. Lihakset väsyvät, hiki virtaa, jalat tärrää ja tunteet kieppuvat viimeisten toistojen tuskasta palauttelu-kappaleen euforiaan. 

Pumppi on yksi makeimmista treeneistä myös siinä mielessä, että sen hyödyt valuvat suoraviivaisesti arkeen. Tunnemme muutoksen, kun kannamme kauppakasseja kohti kotia, pyöritämme perheen pienimpiä leikkihetkessä kevyemmällä fiiliksellä kuin aiemmin tai tunnemme ryhdin rutkasti paremmaksi, kun aamulla asetumme työpöydän ääreen. Toistot virtaavat oloon ja päivän fiiliksiin, positiivisesti.

Vaihda näkökulmaa

Toiset meistä käyvät pumpissa kerran viikossa, toiset useita kertoja viikossa ja jotkut satunnaisemmin. Olipa treenitiheys lajin parissa mikä tahansa, näkökulman vaihtaminen virkistää! Niin kuin monessa tutussa asiassa elämässä, me totumme tuttuun, uraudumme normaaliin ja kaistan vaihtaminen tai rutiinien ravistelu on hankalaa. Huomaamme, että olemme treenanneet pumppia samoilla vastuksilla kaksi vuotta tai unohtuneet liikaa toistojen vietäväksi sen kummemmin miettimättä. Välillä tuttuus kaipaa ravistelua.

Pumpissa on helppo kiintyä samoihin vastuksiin kappaleesta toiseen, ja toki treeni on silloinkin taatusti hyvä. Tunnin lopussa tiedät tehneesi hyvän ja tehokkaan treenin, keho ja mieli kiittää. Pienillä muutoksilla treeniin kuitenkin saa uutta kulmaa ja ideaa. Muutos voi olla, että valitset yksi tai kaksi kappaletta, jossa pistät rohkeasti lisää vastusta, tarjoat lihaksille uudenlaista ärsykettä ja uudenlaisen fiiliksen tekemiseen. Voi olla, että et jaksa ihan joka toistoa ja lihakset hapottaa, mutta entäs sitten? Olet tarjonnut itsellesi uudenlaisen kokemuksen ja lihaksille uutta ihmeteltävää, mahtavaa! Toinen näkökulma on taas ottaa välillä tekniikka tiukkaan syleilyyn tunnin ajaksi. Ehkä pudotat hieman vastuksia läpi tunnin, tai valitsemissasi kappaleissa, ja keskityt tiiviisti oikeaan tekniikkaan – kun hallitset tekniikan astetta keveämmillä vastuksilla, voit turvallisesti lisätä vastusta myös toiseen suuntaan normivastuksista suurempaan, kun tekniikka pysyy kasassa ja voit haastaa itseäsi turvallisesti ja fiksusti. Tai: ota fokukseen, jalat, kädet, keskivartalon hallinta, ylävartalon tuki – you name it! Hyppää ulos miellyttävältä perusalueelta, vaihda näkökulmaa ja saat takuulla uutta virtaa treeniin, ja opit takuulla uutta.

Ohjaajan rooli on tässä äärimmäisen tärkeä, ja me Fiiliksellä pyrimme muistuttamaan näkökulmien rikkaudesta jatkuvalla syötöllä. Tottakai juurutamme jokaisen tunnit tärkeisiin peruasioihin, tekniikoihin ja perusteluihin – toistomäärä on suuri, syystä. Samalla kuitenkin viljelemme uusia ideoita, ajatuksia ja pointteja liittyen tekniikkaan, rytmityksiin ja tavoitteisiin. Jos me ohjaajina emme tarjoa pumppitunnilla tietoarsenaaliamme kaikkien käyttöön tai tuikkaa persoonamme peliin, kääntyy tunti helposti yksitoikkoista kohti, koska on myös fakta, että kuusi minuuttia kyykkyä on kuusi minuuttia kyykkyä. Meidän ohjaajien tehtävä on tehdä kyykkymatkasta mielenkiintoinen, muuttaa tuhannet toistot hauskaksi, mahtavaksi ja vauhdikkaaksi matkaksi!

Paljon enemmän kuin kyykkyä

Pumppia kuvataan useinkin treeninä, jossa ’voi heittää aivot narikkaan, antaa vain mennä eikä tarvitse miettiä mitään’. Näissä ajatuksissa on puolensa ja totta kai haluamme tarjota jokaisella tunnilla mahdollisuuden sukeltaa treenin vietäväksi, heittäytyä ohjauksen syleiltäväksi. On ehdottoman tärkeää laittaa autopilotti siinä mielessä päälle, että Fiiliksen salin pitää nimenomaan olla pakopaikka tai turvasatama irti arjen pyörityksestä ja mielessä myllertävistä jutuista, mutta kannustamme samalla suuntaamaan kaiken ajatuksen ja energiaan omaan kroppaan ja sen tuntemuksiin. Kun olemme aktiivisia sisälle päin, kuuntelemme oman kehomme tuntemuksia, liikumme aistit auki, saamme treenistä enemmän irti – se voi tarkoittaa väsyneen kropan kuuntelua ja hellittämistä tai omien voimien haastamista, tai jotain siltä väliltä. Opimme tuntemaan itsemme paremmin, kun uskallamme olla läsnä itsemme kanssa. Liian helposti unohdamme arjen tuoksinnassa itsemme, joten tarvitsemme niitä hetkiä ja paikkoja, jossa voimme luvan kanssa vain itseämme varten.

Treeni täynnä tunnetta

Lisäksi pumppi on niin paljon enemmän kuin lihasväsymystä, kuormitusta ja sitä, että kasvatamme lihasten ja elimistön kykyä vastustaa väsymystä. Totta kai fyysisten ominaisuuksien treenaaminen ja kehittäminen on iso juttu, mutta niin on myös sen myötä nousevat fiilikset ja tunteet! Me kaikki tiedämme sen tunteen, kun vielä pumppitangon lämmittelykappaleen alussa vallannut väsymys huuhtoutuu pois toisto toistolta, ja tilalle nousee iloa ja energiaa. Entäs se voittajafiilis, kun askelkyykkykappaleessa jaksaa vielä painaa ne vihoviimeiset, ihan kamalat, toistot? Tai kun yksi kaunis hetki hoksaa selkäbiisissa rinnalletyönnön tekniikan ja ennen niin vimmatun raskas vastuu lähteekin lentoon? Vau vau ja vau, ihan parasta! Unohtamatta sitä, että joskus juuri se unohtuminen kehon liikkeen vietäväksi on ihan yhtä parasta!

Bodypump on ainutlaatuinen laji, joka istuu jokaisen hetkeen, kun vaan osaamme tarttua siihen kiinni. Fiiliksellä me ohjaajana pidämme huolta, että pumppitreenin rikkaus on kaikkien saatavilla, eikä meno taatusti käy tylsäksi. Lihaskestävyystreeni vaatii toistoja, ja kun siihen päälle lisäämme uusia ärsykkeitä, näkökulmia ja sopivaa ravistelua, on meillä käsissä hauska, vauhdikas ja mahtava treeni, joka ei käy tylsäksi.

Me antaudumme, antautukaa tekin pumpin vietäväksi!

 Tiikku

****

Uusi Les Mills BODYPUMP-ohjelma #111 Fiiliksellä 28.2. alkaen. Jos pumppi on sinulle uusi tuttavuus, tutustu lajiin tästä!

****