Pilates, Bodypump, jooga tai muu liikunta-annos – voi olla ihaninta, mitä aamutuimaan voi kuvitella tekevänsä tai ihan se kamalin inhokki. Ymmärrämme molemmat ääripäät, mutta haluamme myös nyt syksyn kynnyksellä tarjota näkökulmaa, miksi aamutreeni voisikin olla juu eikä buu ihan jokaiselle meistä.

Valoa pimeneviin aamuihin – taklaa lähtemisen vaikeus

Jep, tiedetään. Kun aamut alkavat pimenemään, tuntuu että silmät ovat sikkuralla eikä sitä meinaa millään käynnistyä! Väitämme kuitenkin, että kehon lempeä ja herättelevä liike tuo valoa niin mielelle kuin keholle usein enemmän kuin kolme kahvikuppia työpisteelle siirtyessä. Nyt kun monet jatkavat etätyömoodissa kotitoimistossa, tarjoaa aamutreeni myös pienen irtioton ja herättelyn päivään, kun matka työpisteelle onkin jotain muuta kuin siirtyminen pari metriä viereiseen huoneeseen.

Mieli murisee ja keksii upeita ajatuksia sillä hetkellä, kun sitä tasapainoilee aamulla – lähteäkö pilatekseen vai? Kääntääkö kylkeä?  Vinkki tähän sisäiseen kamppailuun on, että älä mieti liikaa. Tee päätös lähteä tunnille jo edellisenä iltana: varaa paikka tunnille, pistä treenivaatteet & -kassi valmiiksi ja nouse aamulla miettimättä ylös, sit mennään! Ehkä keveää sosiaalista painetta ja sovitut treenitreffit kaverin kanssa? On aivan okei liikkua autopilotilla puoliunessa kotoa Fiilikselle (tai Aamu JOOGA-tunnille omaan olkkariin perjantaisin) ja antautua harjoituksen vietäväksi. Sitä varten me olemme – puhaltamassa hyvää energiaa ja oloa jokaiselle aamutreenaajalle, kääntämässä autopilotti-moodin aktiiviseksi ja käynnistämässä päivää ilolla ja valolla!

Summa summarum: Älä mieti, vaan lähde. Lopusta huolehdimme me. 

Liikutaan hetkeen sopivasti

Liikunta heti aamulla voi tuntua, että sehän nyt on ihan liikaa päivän alkajaisiksi. Ehkä ajatus on, ettei aamutreeni ole kyllä yhtään oma juttu. Mutta, entäs jos käännetään ajatusmalli kuitenkin toisin: tarkoitus ei olekaan rykäistä täysillä liikkeelle, vaan tärkeämpää on kuulostella omaa oloa, herätellä ja tehdä harjoitus juuri itselle sopivasti, olipa kyse sitten pilateksesta, joogasta tai Bodypumpista. Tavoitteena on virkeä ja elinvoimainen sinä, joka on valmiina päivän seikkailuihin, olipa edessä tiukka työrutistus, peruspäivä tai leppoisa vapaa. Ehkä ne ovatkin ne mielen kiemurat, jotka ovat maalanneet mieleen ajatuksen, ettei aamuinen liikunta ole yhtään oma juttu, vaikkei koskaan ole sitä kokeillutkaan. Ajatusmalli voi olla vahva ja sen kääntäminen voi vaatia kevyttä kamppailua, mutta se kannattaa! 

Me kaikki olemme erilaisia. Toisille aamutreeni on parasta herkkua ja sitä on heti herättyään energiaa täynnä kaikenlaisiin suorituksiin, kun toiset meistä kaipaavat hyyyyvin rauhallista aloitusta ja keho heräilee hitaasti. Toisen mielestä klo 9.30 alkava pilates on jo pitkästi aamupäivän puolella, kun toinen taas availee silmiä. Sama homma 7.30 tunnin kohdalla. Usko pois, aamutreeni voi toimia kaikille kehoille: se herättää meistä jokaisen päivään juuri sopivasti, kun annamme vain mahdollisuuden. Tärkeää on kuitenkin kuunnella omaa oloa ja unohtaa esimerkiksi vertailu, jota hirmuisen helposti teemme: illallahan jaksan treenata pumpissa paljon isommilla vastuksilla, nyt tuntuu paljon raskaammalta! Paras on puhaltaa tällaiset mietteet kauas pois ja heittäytyä hetkeen – mitä minä juuri nyt tarvitsen? Se on aamutreenin (niin kuin jokaisen treenin) ydinkysymys – kun kuulostelemme kehoa ja mieltä ja saamme kiinni, minkälainen vireystila, energia ja mieliala meissä vallitsee, voimme lähteä hyvillä mielin liikkumaan sitä kunnioittaen. Tässä me olemme aina apuna, aina yksin ei ole helppo tunnistaa ja miettiä, että miltäs nyt oikein tuntuu, varsinkaan unen pöpperössä!

Porukassa on myös ihanaa, virtaavaa voimaa. Aamutunnin alkaessa väreilee ilmassa autuas, unelias tunnelma. Tunnin aikana vierekkäin liikkuvat kehot säteilevät ympärilleen kasvavaa energiaa ja elinvoimaa. Hengittävät ja liikkuvat kehot viestivät yhdessä: hyvää huomenta maailma! Tunnin lopuksi ilmassa väreilee valoisa vireys, katsomme porukalla toisiimme ja toteamme – ihana olla täällä! Kukin jatkaa omiin päivän seikkailuihinsa, mutta jaoimme mahtavan yhteisen hetken, jonka aikana kukin saa antautua täysillä omaan harjoitukseensa yhteisestä tunnelmasta nautiskellen. Päivän treeni tehty, ja koko päivä vielä edessä.

Kokeile, mitä menetät?

Okei, ehkä yhdet torkutukset tai vähän pidemmät yöunet. Mutta mitä saat? Taatusti kokemuksen siitä, kuinka kehosi herää sopivan liikkeen siivittämänä päivään. Tunnin päätteeksi peilistä katsoo vireä ja valpas sinä! Aamutreeni huuhtoo unihiekat, huolet ja alakulot mennessään ja tuo tilalleen energiaa, hymyä ja elinvoimaa. 

Aamuinen liikunta-annos on taatusti tapa ravistella niin omia rutiineja, ennakko-oletuksia kuin myös autopilotti-vaihdettamme. Tuntuu, että todella usein arki tuttuine rutiineineen ja keloineen tekee meissä sen, että etenemme aamusta iltaan liikoja miettimättä, tehden ja mennen. Asiat tulee tehdyksi, mutta jääkö siitä syvää merkkiä kehoon ja mieleen? Ei ehkä. Tähän aamun liikunnalla on taianomainen, positiivinen vaikutus. Kun vietämme päivän kärkeen hetken ihan itseksemme, oman kehomme kanssa, tulemme tietoisiksi kehon tuntemuksista, hetken fiiliksistä ja ajatuksista. Lähdemme päivään aktiivisen, emmekä uinuvan kehon kanssa – näemme, aistimme ja koemme voimakkaammin ja kirkkaammin. Elämä maistuu makeammalta ja värit ovat vahvemmat – aamutreenissä tähän ainutlaatuiset ainekset!

Ja mietitääs vielä hetki. Muistatko kertaakaan, jolloin olet jälkikäteen harmitellut, että tuli lähdettyä liikkumaan? Toki välillä voi olla kertoja, jolloin oma mieli on pistänyt meidän liikkeelle, vaikka keho olisikin kaivannut huilia, mutta pääosin uskallamme väittää, että tavalla tai toisella treenin päätteeksi olo on parempi kuin siihen lähdettäessä. Uneliaisuus vaihtuu vireydeksi, jo pari päivää mielessä poukkoillut kiperä duunipulma avautuu oivallukseksi. Ollaan aidosti ja oikeasti hereillä, päästä varpaisiin, pinnalta ja syvistä sopukoista saakka!

Siispä: ollaanko tämä syksy näin, yhdessä myös aamuisin? Syksyn kauneus, kuulaus ja kirpeys ovat ihania, mutta viileyden ja pimeyden kasvavissa kerroksissa on myös haasteensa. Uskomme, että kun keksimme syysarkeen omat voimanlähteemme ja keinomme ammentaa hymyä ja iloa hetkiin, nuo haasteetkin tuntuvat helpommilta. Tässä kohtaa aamutreenillä voi olla paikkansa ja siksi heitämmekin lempeän haasteen jokaiselle: kokeile aamutreeniä, edes kerran. Voit yllättyä, ihastua (ja jäädä koukkuun)!

Ihania syysaamuja toivottaen,
Tiikku & Siiri

Fiiliksen aamutunnit kulkevat syyskaudella 2020 seuraavasti: tiistaisin Aamu JOOGA-tunti Siirin kanssa klo 8.45-9.45, keskiviikkoisin Pilates klo 9.30-10.15 Kristan ohjauksessa ja perjantaisin klo 7.30 Bodypump 60′ Tiikun kanssa ja Facebook livessä klo 9.00 Aamu JOOGA Siirin lempeästi ohjaamana. Viikonlopuissa Satun Lihaskunto-tunti myös lauantaisin klo 10.30. Kaikille aamutunneille voi tulla ilman aiempaa kokemusta ja ihan kuinka unen pöpperössä tahansa.