21+1 asiaa

Kun maailma (ja oma elämä) kuohuu, tunteet myllertää ja epävarmuus on olotilana vakio, me tarvitsemme asioita, joihin hypätä ja tarrata kiinni tietäen, että tästä muuten tulee hyvä, turvallinen olo.

Kaipaamme nyt huolenpitoa ja mielihyvää.

Toiset meistä viettävät nyt enemmän aikaa yksin kuin koskaan, kun toiset taas ovat kumppanin tai perheen voimin neljän seinän sisällä tiiviimmin kuin aiemmin. Molemmat ja monet muut tilanteet ovat uusia ja outoja, herättävät monenlaisia tuntemuksia. Ehkä sellaisia, jotka eivät ole meille ominaisia, mutta nytpä eletäänkin kaikkea muuta kuin tavallista aikaa. Poikkeustila sallii poikkeukselliset fiilikset.

Olipa tilanteemme mikä tahansa, me kaikki tarvitsemme nyt päiviimme asioita, jotka ovat lujasti hyviä. Juttuja, jotka tuovat iloa ja hyvää mieltä, tapahtuipa ympärillä mitä tahansa. Tarvitsemme sellaisia pieniäsuuria arjen ankkureita juuri nyt enemmän kuin ehkä koskaan aikaisemmin. Ja toisaalta, myös silloin, kun arki jossain kohtaa sitten normalisoituu.

Upea kirjoittaja Eeva Kolu listasi jokin aika sitten uusimuusa.fi-blogissaan 21 asiaa, joista tulee hyvä olo. Me Fiiliksellä inspiroiduimme Kolun oivalluksista kovasti ja kokosimme oman listamme – Fiilis-tiimin 21+1 hyvän olon asiaa. Asiat eivät ole järjestyksessä, toiset varmasti universaalimpia kun toiset, mutta yhtä totta kaikki. Kolun ohjeiden mukaan valitsimme listalle asioita, jotka voi tehdä ilman suurempia järjestelyitä tai lottopotteja, vaikka heti.

Ehkäpä lista tuo sinne ruudun toisellekin puolelle hyvää – ehkä löydät listasta sinullekin osuvia asioita ja nappaat niistä kiinni, oivallat ja ehkä inspiroidut pohtimaan omaa listaasi. Tässä se tulee!

Fiilis-tiimin 21+1 asiaa, joista tulee hyvä olo

#1 Metsä. Samoile tai istu mättäälle. Hengitä, katso ympärillesi. Luonnon voima on ihmeellinen, raikasta ulkoilmaa ei voita mikään.

#2 Tanssiminen. Silleen oikein tunteella. Omat jamit olohuoneessa lempimusan tahtiin. Oma tyyli paras tyyli, älä takerru tekniikkaan tai siihen miltä muuvit näyttää – anna vaan mennä!

 #3 Konmaritus, siivous, kodin järjestely. Se on jännää. Tuntuu, kuin samassa rytmissä tavaroiden setvimisen kanssa omassa mielessäkin asiat sujahtavat omiin lokeroihinsa. Koti ja mieli, molemmat kirkkaampia.

#4 Lämmin suihku. Veden virtaus iholla kuin lohduttava halaus, jonka mukana kaikki ylimääräinen sulaa pois.

#5 Maalaaminen.

#6 Viileät, puhtaat lakanat ihoa vasten. Viileät kurkunviipaleet silmillä ja kylmä, kostea pyyhe otsalla. Nyt välillä tuntuu, että käy niin ylikierroksilla, että kaipaa ihan konkreettista viilennystä. Viileässä aistit herää.

#7 Kirjoittaminen. Kirjoita aamulla tai illalla vihkoon tajunnanvirtaa mahdollisimman suodattamattomasti. Usein paperille valuu myös mielessä olevat mahdolliset huolet, ja olo kevenee.

#8 Uppoutuminen kirjan vietäväksi. Siis oikea kirja, aidot sivut. Kirjan tuoksu, se paperin kahina, kun käännät sivuja. Toisia maailmoja, uusia tarinoita. Vie mennessään.

 #9 Suklaa.

Taina rakastaa liikkua metsässä juuri nyt.

Sanna-Leenalle juuri nyt tuovat hyvää oloa uusi pyörä, jolla voit tehdä lenkkejä pikkumies tarakalla mukana matkustaen.

Sannasta parasta juuri nyt ovat metsälenkit koiran kanssa.

#10 Pyöräily. Pyörän nokka poispäin asutuksesta, keskustasta ja ihmisistä. Polje, suhaile omia reittejäsi ja hengitä.

#11 Pitkät (ja ihan lyhyetkin) puhelut. Ystävälle, perheenjäsenelle. Ehkä jollekin, joka on ollut hetken unohduksissa. Kollegalle, joka on samassa tilanteessa. Tuo isoa valoa, aina.

#12 Läheisten auttaminen. Etänäkin voi tässä tilanteessa (tai muulloinkin!) jelpata monella tapaa. Pienet jutut ovat nyt isoja. Monet meistä auttavat nyt myös isosti tarjoamalla apua riskiryhmässä oleville. Kiitollisuutta ja vilpittömyyttä.

#13 Äänikirjan tai podcastin kuunteleminen. Kotona tai ulkosalla kävellen.

#14 Ulkona liikkuminen (juuri nyt sopivassa paikassa, sopivan etäällä). Itselle sopivalla tavalla ja tahdilla. 

#15 Dubloista talon rakentaminen lasten kanssa ja se hetki, kun ne leikkii sillä (vielä) sovussa (lapsiperheiden spesiaali).

#16 Whatsapp-viestittely. Kanava, jonne voi laittaa mitä vain ajatuksia ja tunteita, mistä vain. Silloinkin jos mieli kääntyy alankoa kohti. Huoli kevenee jaettuna. Vaikkei ruutuaikaa muuten haluta ylistää, niin nyt kaikki kanavat, missä voidaan olla etänä yhdessä, ovat tärkeitä.

#17 Kahvi. Mustana, maidolla, kylmänä, kuumana. Erityisesti aamukahville ääniä. Jos on mutteripannun omistaja, pysähdy lieden äärelle ja seuraa, kun pannu porisee. Kuuntele, tuoksuta ja nauti.

#18 Metsään koiran kanssa (tämä koiranomistajien spesiaali). Karvakaverit ovat läsnä, lohduttavat ja ilahduttavat. Luonnon rauha ja rauhoittuminen yhdessä antaa energiaa.

#19 Kokkaaminen. Pilko, hämmennä, sekoita, paista, paahda, mausta.. Rakasta raaka-aineita ja sitä, kun niistä rakentuu ihana, eheä ateria. Ehkä nyt turvaa tuo tutut suosikit tai päästä luovuutesi valloilleen.

#20 Hyvä musiikki. Kuuntele, uppoudu ja nauti. Pro tip: tiskaaminen tai muu kotiaskare taittuu kummasti näppärämmin, kun korvissa pauhaa lempparibiisit!

#21 Kevään ihmettely. Vilkaise ulos ikkunasta tai anna katseen kiertää ulkona. On aurinko, lämpö valo ja heräilevä luonto, joka tässä hetkessä kiittää.

#+1 Teitpä mitä tahansa, maista, haista ja tunne ajatuksen kanssa.

Jo listan tekemisestä tulee hyvä mieli. Olo tuntuu kevyeltä, kun oivaltaa, kuinka paljon onkaan asioita, joihin voi ryhtyä vaikka heti. Tieto siitä, että valitsipa listalta mitä tahansa, saa lämmön solahtamaan sydämeen ja kasvoille hymyn. Tuo turvaa ja lohtua juuri nyt.

Kokeile sinäkin tehdä oma listasi. Saa myös soveltaa: tee oma, ystävän tai puolison kanssa tai koko perheen voimin. Meidän lista on tämän kummallisen tilanteen tuotos – nämä asiat tuovat hyvää oloa juuri nyt. Monet jutut voivat olla listalla toisessa tilanteessakin, mutta se saa myös elää ja muuttaa muotoaan. Kannattaa siis laittaa lista talteen ja vaikkapa vuoden päästä luonnostella uutta listaa paperille (Tai ruudulle. Suosittelemme kyllä vihkoa ja kynää, siinä on jotain ihanaa.)

Olisi myös ihanaa kuulla teidän hyvän mielen asioita, jakaa meille somessa tai laittakaa viestiä. Toisen hyvän mielen juttu voi olla toisen pelastus – välitetään toisistamme!

Halauksin,
Tiikku, Siiri, Krista M., Krista Y., Satu, Tuikku, Maria, Suvi, Taina, Kaisa, Viivi, Tiina, Sanna W., Sanna H., Eveliina, Sini, Mimz, Minna & Mirka

Tiikulle iloa nyt tuo kokkailu. Yksi lemppariresepti on sitruunarisotto. Sen kanssa täytyy olla läsnä – hämmentää, tarkkailla koostumusta, lisätä nestettä ja suutuntumaa.