Loading...
Lihaskunto & syke 2017-08-15T10:03:06+03:00

Les Mills Bodypump

Bodypump on kansainvälisen Les Mills-perheen lihaskuntotunti. Tunnilla treenataan kaikki päälihasryhmät levytangolla musiikin vahteleviin rytmeihin istutettuna. Treeni on taatusti turvallinen ja tehokas.

Bodypump tähtää lihaskestävyyden ylläpitämiseen ja parantamiseen. Voit treenata voimalla voimatasollasi, sillä levypainoja vaihdetaan jokaisen lihasryhmän tarpeen mukaan sopiviksi. Ohjaajamme ovat lihaskuntoharjoittelun asiantuntijoita. He ohjeistavat aloituspainot ja tekniikan sekä uusille tulokkaille, että pidempään tavoitteellisesti treenanneille.

Bodypump-tunneilla ohjaajina syksyllä 2017 Siiri, Taina, Tuikku, Miia ja Niina.

Tunnin rakenne

1. Lämmittely
2. Peruskyykky
3. Rintalihas
4. Selkä
5. Ojentajat
6. Hauis
7. Askelkyykky
8. Hartiat & olkapäät
9. Keskivartalo
10. Venyttely

Fiilis Fitness:n erikoisuutena Bodypump-tunneilla ovat säännölliset tekniikkatunnit, joissa kahden ohjaajan voimin ohjataan tuntia ja kierretään samalla ohjaamassa yksilöllisesti antamalla palautetta suorituksista.

Les Mills CXWORX

Intensiivisellä 30 minuuttisella toiminnallisella lihaskuntotunnilla vahvistetaan keskivartaloa monesta eri kulmasta. Työtä saavat vatsalihasten lisäksi selkä-puoli ja lantion alue.

Vaihtelevat harjoitukset parantavat kehon hallintaa, rangan asentoa ja vartalon kannatusta. Harjoitus on tehokas jo itsessään, mutta siihen on mahdollista yhdistää kehoa huoltavaa treeniä tunnin jälkeen tai kestävyysharjoittelua ennen tuntia.

Ohjaajat ohjeistavat liikkeiden tekniikan lisäksi vaihtoehtoja, jotta jokaisen heikkouksia päästäisiin vahvistamaan oikein. Harjoittelun alussa on hyvä valita kevyempiä vaihtoehtoja. Haastavammat vaihtoehdot sopivat hyvin urheilun tuki- ja fysiikkaharjoitteiksi. Olit sitten urheilija tai omaksi iloksi liikkuja, jokainen meistä tarvitsee vahvan keskivartalon pärjätäkseen töissä, vapaa-ajalla ja harrastuksissa. Apuvälineinä käytetään tuubikuminauhaa, joita on kolmea eri vahvuutta ja levypainoa, joissa on kolme painovaihtoehtoa (2,5 kg, 5 kg, 10 kg). Monet liikkeet voi tehdään kuitenkin vain oman vartalon painolla.

Tunnin rakenne

1. Alkulämmittely
2. Keskivartalon voima (suorat vatsalihakset)
3. Käsien ja jalkojen voiman yhdistäminen
4. Pakarat ja tasapainolihakset
5. Keskivartalon voima (vinot vatsalihakset)
6. Keskivartalon voima (selkä ja asennon ylläpitäjät)

Ohjaajana syksyllä 2017 Siiri.

LES MILLS Bodystep

LES MILLS Bodystep palaa Fiiliksen tarjontaan komeampana kuin koskaan! Energinen paketti on täydellinen treeni – tältä tunnilta ei elämyksiä, onnistumisia ja iloa puutu!

LES MILLS Bodystep on iloinen, hikinen ja hauska askeltreeni, jonka parissa pääsee kehittämään omaa aerobista kuntoa & erityisesti alavartalon lihaksia menevän musiikin ja energisen ohjauksen siivittämänä! Tunti tarjoilee kuvioihin erilaisia vaihtoehtoja, joten tunti sopii ihan jokaiselle.

BODYSTEP-tunnista on kaksi versiota: normaali koreografisempi versio sekä toiminnallista lihaskuntotreeniä sekaan heittävä atleettinen versio. Fiiliksellä nautitaan syksyllä molemmista: Krista ohjaa maanantaisin atleettista versiota ja keskiviikkoisin mennään Siirin kanssa koreografisemman BODYSTEP-tunnin tahtiin.

LES MILLS Bodycombat

Iskuja, lyöntejä, potkuja ja isoa sykettä! LES MILLS Bodycombat-tunti saa inspiraationsa kamppailulajeista ja lainaa liikkeitä karatesta, nyrkkeilystä, taekwondosta, tai chistä, capoierasta ja muay thaista. Tule ja haasta kuvitteellinen vastustajasi tässä hauskassa ja energisessä treenissä!

Tunti kehittää ominaisuuksia aina kestävyydestä liikkuvuuteen. Erityisesti Bodycombat on loistava treeni niin aerobiselle kunnolle kuin ylävartalon lihaksille. Tunti tarjoilee myös arvokasta liikettä ylävartalolle.

Tunneilla tarjotaan aina myös hypyttömät vaihtoehdot. Tule treenaamaan juuri sinulle sopivalla intensiteetillä!

BODYCOMBAT-lumoihin meidät vie syksyllä 2017 Taina, Niina ja Miia.

HIIT

HIIT (High Intensity Interval Training) on Fiiliksen oma taidonnäyte fyysisestä valmennuksesta ja se tarkoittaa korkeaintensiteettistä intervalliharjoittelua. Tunnin tavoitteena on löytää jokaiselle osallistujalle sopivat harjoitteet, joilla sykeharjoittelu on tehokasta, turvallista ja mielekästä. Ohjelma vaihtuu n. 8 viikon välein ja siihen voi hypätä mukaan missä tahansa vaiheessa.

Tunnilla on tarkoitus harjoitella omia rajoja etsien. Tunnin motto onkin ”Ei ole tärkeää kuinka treenaan suhteessa muihin, vaan itseni! ” Liikkeistä annetaan eritasoisia vaihtoehtoja, joita voidaan muunnella myös vastuksilla käyttäen levytankoja, levykiekkoja ja kahvakuulia. Voit osallistua lyhyelle ja intensiiviselle tunnille vaikka painonnosto- tai voimaliikkeet eivät olisikaan tuttuja, sillä liikkeiden tekniikkaan pääsee tutustumaan vaihtoehto kerrallaan. Esimerkiksi rinnallevetoa voit aluksi tehdä levypainolla, sitten kahvakuulalla ja lopuksi tangolla. Askelkyykkyjä voit harjoitella aluksi astumalla taakse, sitten hypäten vaihdon ja lopuksi levykiekon kanssa työnnöllä hypyn aikana.

Tunnilla tavoitellaan paitsi hikeä ja adrenaliinia, kokemuksia omien rajojen löytämisestä, onnistumisesta ja itsensä voittamisesta. Hyvästä harjoituksesta on puhki ja posket punaisena, mutta silti ladattuna täyteen positiivista energiaa. Nopeat intervalliharjoitukset antavat potkua aineenvaihduntaan ja hormonituotantoon ja sitä kautta vaikuttavat kehoon ja mieleen pitkäaikaisesti, ei vain harjoituksen keston ajan.

Fiilis haluaa tuoda oman HIIT-harjoituksensa tarjolle monen muun vastaavan harjoituksen joukkoon siksi, että haluamme jokaisen kuntoon, taitoihin ja tavoitteisiin katsomatta löytävän tositreenaamisen ilon vaikkei olisikaan ammattiurheilija (ja vaikka olisikin).

Kahvakuula, tavoitealuetreeni

Kahvakuulan tavoitealuetreenissä kahvakuulaillaan tavoitealue kerrallaan. Treeniä tehdään kuulalla, jonka paino on 4-24 kg (2 kg välein). Se antaa vastusta tuttuihin liikkeisiin ja haastaa tasapainon, koordinaation ja liikkuvuuden heilautusliikkeissä, työnnöissä, vedoissa ja pyöräytyksissä.

Monipuolisella tunnilla liikkeet eivät missään vaiheessa jämähdä paikoilleen vaan saavat monet eri lihasryhmät toimimaan samanaikaisesti. Monipuolinen, mutta rock-painotteinen musiikki rytmittää liikesarjoja, vaikka heilautuksia tehdäänkin omaan tahtiin. Tunnilla saat myös tarvittaessa henkilökohtaista tekniikkaopastusta ja ainakin tekniikkaosiossa ohjaaja pyrkii antamaan jokaiselle osallistujalle henkilökohtaista palautetta.

Tavoitealuetreeniä ohjaa syksyllä 2017 Satu.

Tunnin rakenne

Tunnin rakenne:

  1. Alkulämmittely
  2. Syke I (vauhtikestävyys)
  3. Tasapaino/liikkuvuus
  4. Tekniikka (rinnalleveto ja/tai tempaus)
  5. Voima I
  6. Syke II (intervalli)
  7. Voima II (keskivartalo)

Ohjaajana Tiikku, Siiri & Satu.

Kahvakuula, patteritreeni

Fiiliksen taattua kahvakuulaosaamista tulee täydentämään tavoitealuetreenin lisäksi patteritreeni, jonka tarkoitus on tuoda kahvakuulailun osa-alueet yhteen. Kestävyys, lihasvoima, liikkuvuus ja tasapaino haastetaan kokonaisvaltaisilla heilautus- ja lihaskuntoliikkeillä.

Tunnilla lämmitellään yhteisesti 10 min ajan, jonka jälkeen tehdään liikepatteri kuntopiirinomaisesti omalla paikalla. Koska liikkeet on suunniteltu haastamaan kehoa monipuolisesti ja kokonaisvaltaisesti, liikkeistä annetaan paljon vaihtoehtoja, jotta jokainen saa tehtyä itselleen sopivan treenin. Lisäksi ohjaaja antaa palautetta ja kannustaa, sekä ohjeistaa tekniikkaa myös kädestä pitäen.

Patteritreeniä ohjaa syksyllä 2017 Siiri.

Tunnin rakenne

Alkulämmittely 10′

PATTERI I x3

Liike 1 45′
Liike 2 45′
Liike 3 60′

PATTERI II x3

Liike 1 45′
Liike 2 45′
Liike 3 60′

PATTERI III x3

Liike 1 45′
Liike 2 45′
Liike 3 60′

Jäähdyttely 3 min.

Functional Ball

Functional Ball on nimensä mukaan palloilla tehtävä toiminnallinen harjoitus. Käytössä ovat isot fysio-pallot, joiden kiikkerät ominaisuudet tehostavat entisestään keskivartalon osallistumista harjoitteluun.

Toiminnallisella harjoittelulla tarkoitetaan sitä, yksi liike harjoittaa samaan aikaan monia eri lihasryhmiä. Liikkeet aktivoivat
pinnallisten lihasten lisäksi myös tärkeitä asentoa, ryhtiä ja tasapainoa ylläpitäviä syviä lihaksia. Näin lihakset eivät ainoastaan vahvistu, vaan oppivat toimiman yhdessä muodostaen liikeketjuja ja siten tasapaino, koordinaatio, liikkuvuus sekä voima lisääntyvät ja pysyvät yllä.

Musiikki on taustalla liikkeiden tukena ja tunnelman luojana, mutta harjoitukset tehdään omaan tahtiin. Tunnilla annetaan liikkeisiin useita vaihtoehtoja ja ohjaaja on asiakkaan tukena opastaen liikkeisiin henkilökohtaisesti. Tunnille otetaan siksi maksimissaan 25 asiakasta. Functional Ball –tunnista saa eri vaihtoehtojen ja pallon sijoittelun sekä henkilökohtaisen ohjeistamisen takia tehtyä hyvin eri tasoisen.
Tunti sopii hyvin mm. ryhmäliikuntaa aloittaville, omaan tahtiin tekemisestä nauttiville ja koordinaatio-harjoitteluun haastetta hakeville.

Tuntia ohjaavat syksyllä 2017 Siiri & Satu.

Interval Step

Fiiliksen omalla Step-tunnilla treenataan ilolla ja energialla nostattaen sekä fiilistä, että sykettä kattoon.

Tunnilla työskennellään Step-laudalle askeltaen kolmen kappaleen intervalleissa. Ensin askelletaan rauhalliseen tahtiin käyttäen lihasvoimaa ja keskittyen jalkojen kestävyyttä lisäävään pitkäkestoiseen työskentelyyn. Seuraavassa vaiheessa lisätään dynaamisuutta nopeammalla rytmillä ja lopuksi mennään täysillä hyppien, loikkien ja iloiten kovasta ponnistelusta rytmikkään musiikin tahtiin. Tunnin aikana tehdään kolme tai neljä intervallia jonka jälkeen jäähdytellään yhden kappaleen verran. Ohjelma vaihtuu 8 viikon välein.

Ohjelmaa koreografioivat ja ohjaavat Siiri & Tiikku.