Loading...
Kehonhuolto 2018-06-20T14:51:46+03:00

Functional Balance

Functional balance –tunnilla keskitytään toiminnalliseen harjoitteluun ja pyritään löytämään vartalon linjaukset, kannatus ja tasapainoinen liike.

Tunti etenee toiminnallisista alkulämmittelyistä seisten ja lattian tasossa tehtäviin liikkeisiin. Välineinä tunnin aikana käytetään mm. pilatespalloja, -renkaita ja –rullaa. Ohjaaja pyrkii löytämään jokaiselle sopivia liikeratoja, avustaa niissä ja antaa vaihtoehtoja.

Tunnin pääpaino on keskivartalon hallinnassa ja aktivoinnissa sekä tukilihasten toiminnassa. Et välttämättä tarvitse hikipyyhettä, mutta monipuolisten liikkeiden avulla tunnilla tulee lämmin.

Voit osallistua tunnille ilman mitään aikaisempaa kokemusta kehonhuoltotunneista tai toiminnallisesta harjoittelusta, mutta osaavien ohjaajien yksilöllisen ohjauksen avulla saat  kokeneempanakin harjoittelijana lisävinkkejä kehon käyttöön ja sen hallintaan.

Tunnin koreografiasta ja tuntia ohjaa Siiri.

Flow JOOGA

Tule uppoutumaan liikkeeseen Flow JOOGAn avulla! Flow-tunnilla sarjat vaihtelevat tunnin teeman mukaan ja tavallisesti sarjoja tehdään useita kertoja, jotta liikkeet tulevat tutuiksi. Dynaaminen, sulava harjoitus kehittää ja vahvistaa niin voimaa, liikkuvuutta kuin tasapainoakin.

Tunti alkaa kehoa lämmittävillä ja avaavilla asanoilla, joista etenemme asanasarjaan. Tunnin loppua kohden rauhoitamme vauhtia ja tunti päättyy aina loppurentoutukseen savasanassa – selinmakuulla asennossa, jossa hellitämme täysin ja nautimme harjoituksen myötä kehoon ja mieleen virtaavasta elinvoimasta.

Flow-tunnilla keskitymme myös hengitykseen. Vinyasa tarkoittaa hengityksen yhdistämistä liikkeeseen. Keskitämme ajatukset tunnin alusta alkaen itseemme ja hengitykseen. Tunnilla ei tavoitella ainoastaan vahvempaa ja elinvoimaisempaa keho, vaan etsimme yhdessä tasapainoista mieltä ja lempeää sydäntä. Joogasta ei tarvitse olla kokemusta, sillä ohjaaja näyttää liikkeet ja ohjeistaa tekniikkaa sekä kiertää tunnin aikana avustamassa oikeaan ja jokaisen keholle sopivaan suoritukseen. Kokemus eri joogalajeista ei kuinkaan ole pahitteeksi, sillä niiden avulla opitusta kehontuntemuksesta on hyötyä itselle sopivan liikkeen löytymisessä.

Flow-tunti järjestetään lämmitetyssä salissa.

Syksyllä 2018 tuntia ohjaavat Siiri & Tiikku.

Yin JOOGA

Yin-tunti on rauhallinen, lempeä tunti, jossa yhdessä asanassa viivytään pidempi aika. Tunti koostuu 3-10:stä yin-asanasta ja loppurentoutuksesta.

Yin joogassa lihakset pysyvät rentoina ja asentojen vaikutukset pääsevät kehon syvempiin kudoksiin: sidekudoksiin, nivelten alueelle ja kehon fascia-verkostoon. Kyseessä ei siis ole lihasten syvävenyttely, koska lihasten annetaan levätä, vaan ennemminkin syvältä venyttäminen.  Asanoiden välissä otamme venytysten hyödyt vastaan savasanassa (rentoutumalla selin- tai vatsamakuulla)

Yin joogassa ei käytetä erityistä hengitystekniikkaa, mutta keskitymme hengitykseen ja käännämmä sen avulla ajatukset itseemme, omaan kehoon. Syvä ja rauhallinen hengitys auttaa myös rentoutumaan ja syventämään venytyksiä.

Flow-tunti järjestetään lämmitetyssä salissa.

Aamu JOOGA

Perjantai alkaa pehmeästi Aamu JOOGA-tunnin parissa! Tunnilla herätellään kehoa lempeästi tulevaan päivään ja tunti sopiikin erityisen hyvin kaikentasoisille ja -ikäisille joogaajille.

Tunnilla hellitään kehon kireyksiä, annetaan liikettä rangalle ja niska-hartiaseudulle vahvistavia asanoita unohtamatta. Tule matolle juuri sellaisena kuin olet ja käynnistetään päivä ihanasti yhdessä!

Syksyllä 2018 tuntia ohjaa Tiikku.

Pilates

Fiiliksen Pilatestunnin rakenne on aina samanlainen riippumatta tuntien painotuksista. Aluksi linjataan asento anatomiseen perusasentoon ja tehdään hengitysharjoituksia, joista siirrytään valmistaviin liikkeisiin ja varsinaisiin pilatesliikkeisiin. Lopuksi tehdään joitakin rentouttavia liikkeitä, jotka palauttavat kehon alussa linjattuun rentoon ja hyvään perusasentoon.

Pilates-menetelmä on kehonhallintatekniikka, jonka tarkoituksena on saada vartalon asentoa ylläpitävät lihakset aktiivisiksi ja voimakkaiksi, jolloin anatominen perusasento löytyy ja rythtivirheet vähenevät. Tunneilla harjoitellaan myös vartalon tukilihasten lisäksi kaikkia rangan, olkanivelten ja lonkkien liikesuuntia, joilla tavoitellaan luonnollisen liikkuvuuden löytymistä ja säilymistä. Liikkeet tehdään keskittyen oman hengityksen tahtiin. Syvien hengitysten tarkoituksena on auttaa vartalon keskustaa aktivoitumaan, antaa liikkeelle rytmi ja helpottaa liikkeeseen keskittymistä. Pilateksen kuusi periaatetta ovatkin hallinta, keskittyminen, keskustan käyttö, hengitys, täsmällisyys ja liikkeen virtaus eli flow.

Lue erilaisista PILATES-tunneistamme alta!

Flow PILATES

Flow-tunti painottuu liikkeen virtaukseen. Liikkeet on suunniteltu niin että liikkeestä toiseen siirrytään saumattomasti eikä tunnilla näin ollen pidetä varsinaisia taukoja liikkeiden välissä. Liikkeistä annetaan useita vaihtoehtoja ja siksi tunnille voi tulla vaikka ei olisi kokemusta Pilateksesta, kärsisi selkä- tai nivelongelmista, olisi palautumassa synnytyksestä, leikkauksesta tai sairaudesta. Pienryhmäharjoitus takaa sen, että ohjaaja pystyy avustamaan ja korjaamaan liikkeitä henkilökohtaisesti.

Väline PILATES

Nimensä mukaisesti välinetunnilla käytetään pilatesvälineitä eli rullia, renkaita tai palloja. Liikkeestä tai vaihtoehdosta riippuen välineellä voidaan avustaa, keventää tai voimistaa liikkeen vaikutusta. Pienryhmäharjoitus takaa sen, että ohjaaja pystyy avustamaan ja korjaamaan liikkeitä henkilökohtaisesti. Muistathan siksi varata paikan tunnille.

Sunnuntain PILATES Valo-salissa

Ison salin tunnilla liikkeitä kehitellään pikkuhiljaa kohti vaativampia klassisia kokonaisliikkeitä tai yhdistelmiä. Aluksi harjoitellaan liikkeen ydintä ja ideaa pelkistetysti, lisäten kierros kierrokselta haastetta. Koska samaa liikettä tehdään pidempään kerralla, annetaan tukilihaksille aikaa palautua kehittelyjen välillä. Ohjaaja näyttää liikkeet ja kiertää sitten salissa ohjaamassa antamassa palautetta yksilöllisesti.