Loading...
Kehonhuolto 2017-08-15T10:34:01+03:00

Functional Balance

Functional balance –tunnilla keskitytään toiminnalliseen harjoitteluun ja pyritään löytämään vartalon linjaukset, kannatus ja tasapainoinen liike.

Tunti etenee toiminnallisista alkulämmittelyistä seisten ja lattian tasossa tehtäviin liikkeisiin. Välineinä tunnin aikana käytetään mm. pilatespalloja, -renkaita ja –rullaa. Ohjaaja pyrkii löytämään jokaiselle sopivia liikeratoja, avustaa niissä ja antaa vaihtoehtoja.

Tunnin pääpaino on keskivartalon hallinnassa ja aktivoinnissa sekä tukilihasten toiminnassa. Et välttämättä tarvitse hikipyyhettä, mutta monipuolisten liikkeiden avulla tunnilla tulee lämmin.

Voit osallistua tunnille ilman mitään aikaisempaa kokemusta kehonhuoltotunneista tai toiminnallisesta harjoittelusta, mutta osaavien ohjaajien yksilöllisen ohjauksen avulla saat  kokeneempanakin harjoittelijana lisävinkkejä kehon käyttöön ja sen hallintaan.

Tunnin koreografiasta ja tuntia ohjaa Siiri.

Yoga Stretch

Joogaliikkeiden avulla kehitetään sekä voimaa, että liikkuvuutta. Tunnin aikana tehdään eri joogalajeista ja asanoista tuttuja liikkeitä oman hengityksen tahtiin ja yhdistellään niistä sarjoja.

Venyttelystä tulee joogan avulla dynaamista, jolloin jalkojen, käsien ja keskivartalon voimaa sekä tukilihaksia tarvitaan liikkeestä toiseen siirryttäessä.

Tunnin alussa keskitytään rauhoittamaan keho ja mieli hengityksen avulla. Alkulämmittelynä toimii eri liikkeistä koostuva aurinkotervehdyssarja, jonka harjoitteluun käytetään n. 30 minuuttia. Tunnin toisen 30 minuuttisen aikana tehdään soturi-asennoista muokattuja sarjoja ja sen jälkeen tehdään sarjoja patjalla lattiatasossa, päättäen harjoitus pidemmin asennossa viipyviin syvävenytyksiin.

Joogasta ei tarvitse olla kokemusta, sillä ohjaaja näyttää liikkeet ja ohjeistaa tekniikkaa sekä kiertää tunnin aikana avustamassa oikeaan ja jokaisen keholle sopivaan suoritukseen. Kokemus eri joogalajeista ei kuinkaan ole pahitteeksi, sillä niiden avulla opitusta kehontuntemuksesta on hyötyä itselle sopivan liikkeen löytymisessä. Vaikka jooga-venyttely esitteleekin joogaa venyttelyn näkökulmasta, on yhteys itseensä ja rauhoittuminen myös tunnin tavoiteteina.

Ohjaajana Siiri.

Pilates

Pilateksen pääideat ovat kehon neutraalin asennon löytäminen, tukilihasten aktivointi ja luonnollisten liikeratojen vahvistaminen. Liikkeet tehdään hengityksen avustuksella rauhallisesti ja keskittyneesti.

Pilateksen treenitunti sopii hyvin vasta-alkajille tai jo aiemmin Pilatekseen tutustuneille. Tarkoitus on, että ohjaaja kiertää korjaamassa ja tukemassa asentojen liikkeiden oppimista mahdollisimman paljon ja näin asiakas saa tasolleen sopivaa ohjeistusta. Yksilöllisen ohjaamisen vuoksi voit tulla tunnille myös esim. selkävaivoista kärsivänä, pitkän liikuntatauon jälkeen, synnytyksen jälkeen palautuaksesi tai raskausaikana. Ohjaaja antaa liikkeisiin myös eritasoisia vaihtoehtoja tai kehittelee liikkeistä asteittain haastavampia.

Tunnin alussa puhutaan lyhyesti kehon linjaamisesta ja hengitystekniikasta, jotta jokainen tunnille tulija pääsisi kiinni pilateksen harjoitusideologiaan. Hengitysharjoitusten jälkeen selkärankaa lämmitetään rullauksilla eri liikesuuntiin ja lopputunti n. 40-45 min tehdään pilates-harjoitteita.

Tule kokeilemaan miten hengityksen avulla voit löytää keskivartalon tukilihakset ja haastaa vartalon tutut liikeradat uudella tavalla!

Ohjaajina Siiri & Krista.