Loading...
Perheliikunta-kurssit2018-09-03T12:03:14+03:00
Ilmoittaudu kurssille

Äitiys VOIMA

SYKSY 2018

Keskiviikkoisin klo 16.30-17.25
Opettajana Satu Nieminen

I 15.8.-19.9., 6 kertaa, 53 €
II 26.9.-31.10., 6 kertaa, 53 €
III 7.11.-12.12., 6 kertaa, 53 €

Voit myös valita useamman ÄITIYS-liikuntakurssin kerralla, jolloin hinnat:
– 2 ÄITIYS-kurssia 95 €
– 3 ÄITIYS-kurssia 138 €

Ilmoittaudu kurssille
Maksa kurssi verkkokaupassa

Mukaan ryhmään voi ilmoittautua missä tahansa raskauden vaiheessa, jos vointi sallii kevyen tai normaalin liikunnan. Liikunnan harrastamisesta hyötyy niin raskauden alku- kuin loppuvaiheessakin.

Tunnilla tehdään alkulämmittely askeltaen ilman hyppyjä n. 10-15 min. Askeltamalla haetaan sopivaa sykkeen nostoa ja valmistetaan kehoa vastaanottamaan lihaskuntoharjoittelua. Myös askelluksiin annetaan vaihtoehtoja jos tarvetta on.  Alkulämmittelyn jälkeen tehdään lihaskuntoharjoituksia koko keholle n. 20-30 min. Lihaskunto-osion päätteeksi tehdään raskaana oleville tärkeitä ja sopivia keskivartalon tukilihasharjoituksia oman hengityksen tahtiin. Lihaskunto-osiossa ei ole suorien vatsalihasten liikkeitä tai staattisia pitoja. Lantion pohjan lihakset huomioidaan keskivartaloliikkeitä tehdessä. Lopuksi tehdään muutama rentouttava ja avaava venytys.

Liikkeet on valittu niin, että ne olisi helppo toteuttaa kasvavan mahan kanssa. Äitiysliikunta on turvallinen tapa pitää lihaskuntoa yllä raskauden aikana ja valmistautua synnytykseen!

Ohjaajana Satu.

Äitiys JOOGA

SYKSY 2018

Tiistaisin klo 16.30-17.25
Opettajana Tiikku Kuuru

I 14.8.-18.9., 6 kertaa, 53 €
II 25.9.-30.10., 6 kertaa, 53 €
III 6.11.-11.12., 6 kertaa, 53 €

Voit myös valita useamman ÄITIYS-liikuntakurssin kerralla, jolloin hinnat:
– 2 ÄITIYS-kurssia 95 €
– 3 ÄITIYS-kurssia 138 €

Ilmoittaudu kurssille
Maksa kurssi verkkokaupassa

Raskaana oleminen on itsetutkiskelun ja muutoksen aikaa. Äitiys JOOGA -kurssi tarjoaa tuleville äideille mahdollisuuden tulla nauttimaan lempeästä ja vahvistavasta jooga-harjoituksesta & antaa tilaa keskittyä omaan kehoon ja mieleen. Äitiysjooga tarjoaa lempeää vastapainoa ikuiselle suorittamiselle ja lisäksi se valmistaa kehoa ja mieltä synnytykseen ja vanhemmuuteen.

Kurssilla kehoa vahvistetaan lempeään tahtiin & jooga tarjoaa apua raskausajan yleisiin vaivoihin kuten selkäkipuihin sekä unettomuuteen. Lisäksi jooga vahvistaa jalkojen voimaa ja muun muassa lantion seudulle tehdään niin vahvistavia kuin avaavia harjoituksia, joista on apua myös synnytyksessä. Kurssilla keskitytään myös niin kehon ja mielen rentouttamiseen.

Äitiys PILATES

Maanantaisin klo 16.15-17.15
Opettajana Siiri Halonen

I 13.8.-17.9., 6 kertaa, 53 €
II 24.9.-29.10., 6 kertaa, 53 €
III 5.11.-10.12., 6 kertaa, 53 €

Voit myös valita useamman ÄITIYS-liikuntakurssin kerralla, jolloin hinnat:
– 2 ÄITIYS-kurssia 95 €
– 3 ÄITIYS-kurssia 138 €

Ilmoittaudu kurssille
Maksa kurssi verkkokaupassa

Raskaana ollessa kehon painopiste muuttuu ja selkä joutuu rasitukselle lannerangan notkon lisääntyessä. Hormonit löystyttävät niveliä valmistaessaan äitiä synnytykseen ja aiheuttavat mm. liitoskipuja. Raskauden aikainen liikunta vaikuttaa tutkitusti positiivisesti synnytyksestä palautumiseen ja vähentää erkauman syntymistä tai siitä aiheutuvia haittoja. Äitiystunnilla keskitytään lantion pohjan harjoittamiseen, vinojen vatsalihasten tukeen, lonkkien ympäröiviin tukilihaksiin sekä selkälihaksiin. Ryhmään voi tulla missä tahansa raskauden vaiheessa ja tehdä harjoituksista sopivalta tuntuvia variaatioita. Äitiystunti on kurssimuotoinen ja kurssille ilmoittaudutaan ennakkoon.

Äiti-vauva TANSSI

SYKSY 2018

Keskiviikkoisin klo 10.30-11.15
Opettajana Siiri Halonen

I 15.8.-19.9., 6 kertaa, 48 €
II 26.9.-31.10., 6 kertaa, 48 €
III 7.11.-12.12., 6 kertaa, 48 €

Voit myös valita useamman Äiti-vauvakurssin kerralla, jolloin hinnat:
– 2 kurssia 90 €
– 3 kurssia 132 €

Ilmoittaudu kurssille
Maksa kurssi verkkokaupassa

Tanssitunnilla pärjää noin kahden tai kolmen kuukauden ikäisen niskaansa jo itse kannattelevan vauvan kanssa, joka viihtyy sylissä, kantoliinassa tai -repussa. Mukana saa olla niin pitkään kuin lapsi viihtyy ja äidin kädet jaksavat. Kävelevän lapsen kanssa voi myös jatkaa taaperojumppaan.

45 minuuttisen tunnin aikana tanssitaan kappale kerrallaan helppoja koreografioita, jolloin syke nousee peruskestävyystasolle ja hiki on taattu. Välillä tanssitaan vauva rinnalla äidin askelia ja välillä nostellaan ja keinutellaan vauvaa musiikin mukana. Musiikki- ja tanssityylit vaihtelevat tunnelmasta ja teemasta toiseen. Tanssityylit vaihtelevat myös hiukan ohjaajaan taustan mukaan.

Kursseja on tarkoituksella jaettu useampaan osaan, jotta kurssille pääsisi osallistumaan mahdollisimman pian vauvan saavutettua sopivan iän ja toisaalta taas ryhmän vaihto esim. taaperoihin onnistuu jos vauva ei enää viihdy tunneilla sylissä. Kaikki äiti-vauvaryhmät ovat toistensa rinnakkaisryhminä mahdollisia korvausryhmiä poissaoloille. Voit kysyä myös käynnissä olevilta kursseilta vapaita paikkoja ja mukaan hyppääminen kesken kurssin onnistuu melkein aina.

Äiti-vauva VOIMA

SYKSY 2018

Maanantaisin klo 9.30-10.15
Opettajana Laura

I 13.8.-17.9., 6 kertaa, 48 €
II 24.9.-29.10., 6 kertaa, 48 €
III 5.11.-10.12., 6 kertaa, 48 €

Perjantaisin klo 10.30-11.15
Opettajana Tiikku Kuuru

I 17.8.-21.9, 6 kertaa, 48 €
II 28.9.-2.11., 6 kertaa, 48 €
III 9.11.-14.12., 6 kertaa, 48 €

Voit myös valita useamman Äiti-vauvakurssin kerralla, jolloin hinnat:
– 2 kurssia 90 €

– 3 kurssia 132 €

Perjantaisin klo 10.30-11.15
Opettajana Tiikku Kuuru

I 17.8.-21.9., 6 kertaa, 48 €
II 28.10.-2.11., 6 kertaa, 48 €
III 9.11.-14.12., 6 kertaa, 48 €

Ilmoittaudu kurssille
Maksa kurssi verkkokaupassa

Kehitetään äidin lihasvoimaa, tarjotaan vauvalle virikkeitä ja vahvistetaan varhaista vuorovaikutusta. Tunnin rakenne säilyy pienin muutoksin samansuuntaisena, jotta lapsikin tottuu liikkeisiin omaa tahtiaan. Kurssi on tarkoitettu äidille ja vauvalle, joka jaksaa jo kannatella itse päätään (n.2-12 kk) ja tunneilla voi käydä niin kauan kun äiti kokee tarvitsevansa ja lapsi viihtyy. Kävelemään oppineiden lasten kanssa voi osallistua myös taaperojumppa-kurssille.

Tunnilla tehdään lapsen kanssa tehdyn alkulämmittelyn jälkeen (ei sisällä askelkuvioita) helppoja lihaskuntoliikkeitä, jotka kohottavat kuntoa raskauden jälkeen. Treeniä tehdään noin puoli tuntia koko vartalolle. Liikkeet ovat helppoja ja tehokkaista perusliikkeitä kuten kyykkyjä, punnerruksia, soutuja ym. Viimeinen 15 min tunnista pääpaino on keskivartalotreenillä, jossa otetaan huomioon selkälihakset, vinot vatsalihakset, lantionpohja ja suorien vatsalihasten kevyemmät rutistus-suunnan liikkeet, sekä ryhtiä ylläpitävän poikittaisen vatsalihaksen aktivointi. Liikkeistä on tarjolla vaihtoehtoja ja niitä saa tehdä omaan tahtiin, vauvan ehdoilla. Ohjaaja kiertelee antamassa tarkempia neuvoja ja vaihtoehtoja tarvittaessa. Tunti sopii siis kovasi treenaaville kuntoliikkujille sekä virkistystä etsiville satunnaisliikkujille. Vauvaa käytetään sen oman ja äidin jaksamisen mukaan painona eri harjoituksissa. Tarvittaessa lisäpainoina voi käyttää myös kahvakuulia ja levypainoja, joiden kanssa tekemiseen annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä.

Perheliikuntakursseja on tarkoituksella jaettu useampaan osaan, jotta kurssille pääsisi osallistumaan mahdollisimman pian vauvan saavutettua sopivan iän ja toisaalta taas ryhmän vaihto esim. taaperoihin onnistuu jos vauva ei enää viihdy tunneilla paikallaan. Poissaolojen sattuessa kaikki äiti-vauva ryhmät ovat toistensa rinnakkaisryhminä mahdollisia korvausryhmiä. Voit kysyä myös käynnissä olevilta kursseilta vapaita paikkoja ja mukaan hyppääminen kesken kurssin onnistuu melkein aina.

Äiti-vauva PILATES

SYKSY 2018

Torstaisin klo 10.30-11.15
Opettajana Siiri Halonen

I 16.8.-20.9., 6 kertaa, 48 €
II 27.9.-1.11., 6 kertaa, 48 €
III 8.11.-13.12., 5 kertaa, 40 € (ei 6.12.)

Voit myös valita useamman Äiti-vauvakurssin kerralla, jolloin hinnat:
– 2 kurssia 90 €

– 3 kurssia 132 €

Ilmoittaudu kurssille
Maksa kurssi verkkokaupassa

Pilates vauvan kanssa tarjoaa äidille mahdollisuuden keskittyä samaan aikaan sekä vauvaan, että synnytyksestä palautuvaan kehoonsa. Tunnin aikana käydään läpi koko kehon syvää tukea huolehtien siitä, että harjoittelu aloitetaan rauhassa lantion pohjaa vahvistaen. Tunnilla annetaan vaihtoehtoja ja ohjataan yksilöllisesti, jotta jokainen saisi palautumistaan tukevia vaihtoehtoja. Kurssille voi osallistua siitä asti, kun vauvan kanssa kotoa lähteminen onnistuu ja synnytyksen jälkitarkastus on tehty. Tunti sopii kaikille synnyttäneille alatie- tai sektionsynnytyksen jälkeen, erityisesti selkäkivuista, kohdun laskeumasta ja vatsalihasten erkaumasta kärsiville. Tunnilla voi käydä niin kauan kuin kokee tarvitsevansa ja lapsi viihtyy mukana.

Liikkeet tehdään oman hengityksen tahtiin ja vauva saa olla mukana liikkeissä, jos hän kannattaa niskaansa ja äiti jaksaa lisäpainon. Kurssi aloitetaan vatsalihasten erkaumaa tutkimalla ja palautumista seurataan kurssin ajan. Kurssilla annetaan tarvittaessa myös kotijumppaohjeita. Lantion pohjan lisäksi keskittyminen on poikittaisessa vatsalihaksessa, selkälihaksissa, lavan ympäryksessä, lannelihaksissa sekä vinoissa ja suorissa vatsalihaksissa. Yläselkään ja lapatukeen keskittyvistä liikkeistä on hyötyä lapsen kantamisen ja syöttämisen jumittamalle hartialinjalle. Lantion alueen harjoitteet auttavat virtsanpidätyksessä, selän hyvinvoinnissa ja painopisteen palautumisessa. Lisäksi kurssilta saa vertaistukea samassa elämäntilanteessa olevilta.

Perheliikuntakursseja on tarkoituksella jaettu useampaan osaan, jotta kurssille pääsisi osallistumaan mahdollisimman pian vauvan saavutettua sopivan iän ja toisaalta taas ryhmän vaihto esim. taaperoihin onnistuu jos vauva ei enää viihdy tunneilla paikallaan. Poissaolojen sattuessa kaikki äiti-vauva ryhmät ovat toistensa rinnakkaisryhminä mahdollisia korvausryhmiä. Voit kysyä myös käynnissä olevilta kursseilta vapaita paikkoja ja mukaan hyppääminen kesken kurssin onnistuu melkein aina.

Tunnin ohjaaja on varannut tunnin päälle salissa 30 minuuttia, jonka aikana tekee erkauma-testejä ja antaa henkilökohtaista ohjausta.

Äiti-vauva JOOGA

SYKSY 2018

Tiistaisin klo 10.30-11.15
Opettajana Tiikku Kuuru

I 14.8.-18.9., 6 kertaa, 48 €
II 25.9.-30.10., 6 kertaa, 48 €
III 6.11.-11.12., 6 kertaa, 48 €

Voit myös valita useamman Äiti-vauvakurssin kerralla, jolloin hinnat:
– 2 kurssia 90 €

– 3 kurssia 132 €

Ilmoittaudu kurssille
Maksa kurssi verkkokaupassa

Pilates vauvan kanssa tarjoaa äidille mahdollisuuden keskittyä samaan aikaan sekä vauvaan, että synnytyksestä palautuvaan

Aloita liikkuminen synnytyksen jälkeen yhdessä vauvan kanssa joogan parissa!

Kurssilla joogataan vauvan kanssa äidin kehoa synnytyksen jälkeen vahvistaen ja kehon kireyksiin keskittyen. Kurssi sopii äideille ja vauvoille, joilla on ikää vähintään 3 kuukautta tai niskan kannattelu onnistuu. Teemme niin lyhyitä asana-sarjoja kehoa vahvistaen kuin pureudumme kireyksiin avaavien asanoiden ja kiertojen avulla. Keskitymme myös hengitykseen, joka rentouttaa niin kehoa kuin mieltä ja avustaa meitä myös asanoiden syventämisessä. Pidetään huolta niin mielestä kuin kehosta vauva-arjen keskellä!

Taaperojumppa

SYKSY 2018

Maanantaisin klo 10.30-11.15

I 13.8.-17.9., 6 kertaa, 48 €
II 24.9.-29.10., 6 kertaa, 48 €
III 5.11.-10.12., 6 kertaa, 48 €

Perjantaisin klo 9.30-10.15

I 17.8.-21.9., 6 kertaa, 48 €
II 28.9.-2.11., 6 kertaa, 48 €
III 9.11.-14.12., 6 kertaa, 48 €

Voit myös valita useamman Taapero-kurssin kerralla, jolloin hinnat:
– 2 kurssia 90 €

– 3 kurssia 132 €

Ilmoittaudu kurssille
Maksa kurssi verkkokaupassa

Jumppa on tarkoitettu vanhemman ja lapsen yhteiseksi liikkumishetkeksi. Kurssille voi osallistua yhden tai useamman n. 1-3 -vuotiaan lapsen kanssa ja osallistuva aikuinen voi olla isä, äiti, molemmat tai vaikkapa isovanhempi tai kummi. Tunnin rakenne pysyy suunnilleen samana, jotta lapsi oppii ja sopeutuu harjoituksiin. Rinnakkaisryhmissä voi suorittaa poissaolojen korvauksia, sillä molempien tuntien rakenne on samanlainen.

Kävelevän ja konttaavan taaperon tutkimusmatka omaan kehoon käy aikuisen kanssa jumpatessa, temppuradalla ja leikeissä. Tehtäviä saa suorittaa omaa tahtia musiikilla ja ilman. Pelataan myös palloilla, renkailla, laudoilla, matoilla ja muilla välineillä, joiden avulla huomaamatta kokeillaan uusia liikuntataitoja.  Tunnilla saa harjoitusta perus motorisista taidoista ja liikehallinnasta eli kävelystä, juoksusta, hyppäämisestä, heittämisestä, kiinniottamisesta, potkaisemisesta, pyörimisestä ja tasapainoilusta. Jokainen taapero tekee alkupiirissä oman liikkeensä jota muut pääset kokeilemaan, muuten ohjaaja avustaa ja ohjaa tekemistä tarpeen mukaan. Temppuradalla lapsi taas pääsee kokeilemaan omia taitojaan ja rohkaistuu yleensä kokeilemaan uusia taitoja salissa, jossa on tilaa, virikkeitä ja esimerkkejä.

Mukaan tarvitset vain normaalin liikuntavarustuksen. Aikuiset pärjäävät ilman kenkiä, lapselle on hyvä ottaa mukaan liukuestesukat, tossut tai olla paljain jaloin.

Tervetuloa viettämään perheen yhteistä virkistyshetkeä!

Kehonpaino, perhe

SYKSY 2018

Tiistaisin klo 17.40-18.25
Opettajana Siiri Halonen & Markus

I 14.8.-18.9., 6 kertaa, 48 €
II 25.9.-30.10., 6 kertaa, 48 €
III 6.11.-11.12., 6 kertaa, 48 €

Torstaisin klo 9.30-10.15
Opettajana Siiri Halonen & Markus

I 16.8.-20.9., 6 kertaa, 48 €
II 27.9.-1.11., 6 kertaa, 48 €
III 8.11.-13.12., 5 kertaa, 40 € (ei 6.12.)

Lauantaisin klo 10.15-11.00
Opettajana Roosa Opas

I 18.8.-22.9., 6 kertaa, 48 €
II 29.9.-3.11., 6 kertaa, 48 €
III 10.11.-15.12., 6 kertaa, 48 €

Yhdelle kurssille otetaan max. 12 perhettä

Ilmoittaudu kurssille
Maksa kurssi verkkokaupassa

Perhekurssille voi saapua taaperon tai leikki-ikäisen lapsen tai lapsien kanssa ja treeni tehdään oman painon lisäksi lapsen painolla.

Tunti on suunniteltu niin että taaperot eivät tuskastu ja niin että vanhemmat saavat tehokkaan treenin, molemmille on siis mielekästä tekemistä. Jotkut treenit tehdään musiikin mukaan, jotkut taas aikaa vastaan ja välillä lasketaan toistoja. Kurssin tarkoitus on olla mukavan leikkimielinen yhteinen harrastus ja mutta ammattitaitoisessa ohjauksessa vanhemmat pääsevät silti urheilemaan kukin tasollaan.

Kurssille otetaan maksimissaan 12 perhettä.
Toinen kurssi on tarjolla aamupäivällä ja toinen illalla, jotta liikunta olisi helppo sovittaa perheen rytmeihin.