Loading...
Perheliikunta 2017-09-07T09:14:44+03:00
Ilmoittaudu kurssille
Maksa kurssi verkkokaupassa

Äitiysliikunta

Lauantaisin klo 12.30-13.30

I-jakso 19.8.-23.9., 6 kertaa, 45 €
II-jakso 30.9.-4.11., 6 kertaa, 45 €
III-jakso 11.11-16.12., 6 kertaa, 45 €

Ilmoittaudu kurssille
Maksa kurssi verkkokaupassa

Mukaan ryhmään voi ilmoittautua missä tahansa raskauden vaiheessa, jos vointi sallii kevyen tai normaalin liikunnan. Liikunnan harrastamisesta hyötyy niin raskauden alku- kuin loppuvaiheessakin.

Tunnilla tehdään alkulämmittely askeltaen ilman hyppyjä n. 10-15 min. Askeltamalla haetaan sopivaa sykkeen nostoa ja valmistetaan kehoa vastaanottamaan lihaskuntoharjoittelua. Myös askelluksiin annetaan vaihtoehtoja jos tarvetta on.  Alkulämmittelyn jälkeen tehdään lihaskuntoharjoituksia koko keholle n. 20-30 min. Lihaskunto-osion päätteeksi tehdään raskaana oleville tärkeitä ja sopivia keskivartalon tukilihasharjoituksia oman hengityksen tahtiin. Lihaskunto-osiossa ei ole suorien vatsalihasten liikkeitä tai staattisia pitoja. Lantion pohjan lihakset huomioidaan keskivartaloliikkeitä tehdessä. Lopuksi tehdään muutama rentouttava ja avaava venytys.

Liikkeet on valittu niin, että ne olisi helppo toteuttaa kasvavan mahan kanssa. Äitiysliikunta on turvallinen tapa pitää lihaskuntoa yllä raskauden aikana ja valmistautua synnytykseen!

Ohjaajana Satu.

Äiti-vauvalihaskunto

Tiistaisin klo 10.30-11.15
Ohjaajana Siiri Halonen & Markus

I-jakso 15.8.-19.9., 6 kertaa, 42 €
II-jakso 26.9.-31.10., 6 kertaa, 42 €
III-jakso 7.11-12.12., 6 kertaa, 42 €

Perjantaisin klo 10.30-11.15
Ohjaajana Siiri Halonen

I-jakso 18.8.-22.9., 6 kertaa, 42 €
II-jakso 29.9.-3.11., 6 kertaa, 42 €
III-jakso 10.11-15.12., 6 kertaa, 42 €

Ilmoittaudu kurssille
Maksa kurssi verkkokaupassa

Kehitetään äidin lihasvoimaa, tarjotaan vauvalle virikkeitä ja vahvistetaan varhaista vuorovaikutusta. Tunnin rakenne säilyy pienin muutoksin samansuuntaisena, jotta lapsikin tottuu liikkeisiin omaa tahtiaan. Kurssi on tarkoitettu äidille ja vauvalle, joka jaksaa jo kannatella itse päätään (n.2-12 kk) ja tunneilla voi käydä niin kauan kun äiti kokee tarvitsevansa ja lapsi viihtyy. Kävelemään oppineiden lasten kanssa voi osallistua myös taaperojumppa-kurssille.

Tunnilla tehdään lapsen kanssa tehdyn alkulämmittelyn jälkeen (ei sisällä askelkuvioita) helppoja lihaskuntoliikkeitä, jotka kohottavat kuntoa raskauden jälkeen. Treeniä tehdään noin puoli tuntia koko vartalolle. Liikkeet ovat helppoja ja tehokkaista perusliikkeitä kuten kyykkyjä, punnerruksia, soutuja ym. Viimeinen 15 min tunnista pääpaino on keskivartalotreenillä, jossa otetaan huomioon selkälihakset, vinot vatsalihakset, lantionpohja ja suorien vatsalihasten kevyemmät rutistus-suunnan liikkeet, sekä ryhtiä ylläpitävän poikittaisen vatsalihaksen aktivointi. Liikkeistä on tarjolla vaihtoehtoja ja niitä saa tehdä omaan tahtiin, vauvan ehdoilla. Ohjaaja kiertelee antamassa tarkempia neuvoja ja vaihtoehtoja tarvittaessa. Tunti sopii siis kovasi treenaaville kuntoliikkujille sekä virkistystä etsiville satunnaisliikkujille. Vauvaa käytetään sen oman ja äidin jaksamisen mukaan painona eri harjoituksissa. Tarvittaessa lisäpainoina voi käyttää myös kahvakuulia ja levypainoja, joiden kanssa tekemiseen annetaan vaihtoehtoisia liikkeitä.

Perheliikuntakursseja on tarkoituksella jaettu useampaan osaan, jotta kurssille pääsisi osallistumaan mahdollisimman pian vauvan saavutettua sopivan iän ja toisaalta taas ryhmän vaihto esim. taaperoihin onnistuu jos vauva ei enää viihdy tunneilla paikallaan. Poissaolojen sattuessa kaikki äiti-vauva ryhmät ovat toistensa rinnakkaisryhminä mahdollisia korvausryhmiä. Voit kysyä myös käynnissä olevilta kursseilta vapaita paikkoja ja mukaan hyppääminen kesken kurssin onnistuu melkein aina.

Äiti-vauvapilates

Torstaisin 10.30-11.15
Ohjaajana Siiri Halonen

I-jakso 17.8.-21.9., 6 kertaa, 42 €
II-jakso 28.9.-2.11., 6 kertaa, 42 €
III-jakso9.11-14.12., 6 kertaa, 42 €

Ilmoittaudu kurssille
Maksa kurssi verkkokaupassa

Pilates vauvan kanssa tarjoaa äidille mahdollisuuden keskittyä samaan aikaan sekä vauvaan, että synnytyksestä palautuvaan kehoonsa. Tunnin aikana käydään läpi koko kehon syvää tukea huolehtien siitä, että harjoittelu aloitetaan rauhassa lantion pohjaa vahvistaen. Tunnilla annetaan vaihtoehtoja ja ohjataan yksilöllisesti, jotta jokainen saisi palautumistaan tukevia vaihtoehtoja. Kurssille voi osallistua siitä asti, kun vauvan kanssa kotoa lähteminen onnistuu ja synnytyksen jälkitarkastus on tehty. Tunti sopii kaikille synnyttäneille alatie- tai sektionsynnytyksen jälkeen, erityisesti selkäkivuista, kohdun laskeumasta ja vatsalihasten erkaumasta kärsiville. Tunnilla voi käydä niin kauan kuin kokee tarvitsevansa ja lapsi viihtyy mukana.

Liikkeet tehdään oman hengityksen tahtiin ja vauva saa olla mukana liikkeissä, jos hän kannattaa niskaansa ja äiti jaksaa lisäpainon. Kurssi aloitetaan vatsalihasten erkaumaa tutkimalla ja palautumista seurataan kurssin ajan. Kurssilla annetaan tarvittaessa myös kotijumppaohjeita. Lantion pohjan lisäksi keskittyminen on poikittaisessa vatsalihaksessa, selkälihaksissa, lavan ympäryksessä, lannelihaksissa sekä vinoissa ja suorissa vatsalihaksissa. Yläselkään ja lapatukeen keskittyvistä liikkeistä on hyötyä lapsen kantamisen ja syöttämisen jumittamalle hartialinjalle. Lantion alueen harjoitteet auttavat virtsanpidätyksessä, selän hyvinvoinnissa ja painopisteen palautumisessa. Lisäksi kurssilta saa vertaistukea samassa elämäntilanteessa olevilta.

Perheliikuntakursseja on tarkoituksella jaettu useampaan osaan, jotta kurssille pääsisi osallistumaan mahdollisimman pian vauvan saavutettua sopivan iän ja toisaalta taas ryhmän vaihto esim. taaperoihin onnistuu jos vauva ei enää viihdy tunneilla paikallaan. Poissaolojen sattuessa kaikki äiti-vauva ryhmät ovat toistensa rinnakkaisryhminä mahdollisia korvausryhmiä. Voit kysyä myös käynnissä olevilta kursseilta vapaita paikkoja ja mukaan hyppääminen kesken kurssin onnistuu melkein aina.

Äiti-vauvatanssi

Keskiviikkoisin 10.30-11.15
Ohjaajana Siiri Halonen

I-jakso 16.8.-20.9., 6 kertaa, 42 €
II-jakso 27.9.-1.11., 6 kertaa, 42 €
III-jakso 8.11-13.12., 5 kertaa, 35 € (ei 6.12.)

Ilmoittaudu kurssille
Maksa kurssi verkkokaupassa

Tanssitunnilla pärjää noin kahden tai kolmen kuukauden ikäisen niskaansa jo itse kannattelevan vauvan kanssa, joka viihtyy sylissä, kantoliinassa tai -repussa. Mukana saa olla niin pitkään kuin lapsi viihtyy ja äidin kädet jaksavat. Kävelevän lapsen kanssa voi myös jatkaa taaperojumppaan.

45 minuuttisen tunnin aikana tanssitaan kappale kerrallaan helppoja koreografioita, jolloin syke nousee peruskestävyystasolle ja hiki on taattu. Välillä tanssitaan vauva rinnalla äidin askelia ja välillä nostellaan ja keinutellaan vauvaa musiikin mukana. Musiikki- ja tanssityylit vaihtelevat tunnelmasta ja teemasta toiseen. Tanssityylit vaihtelevat myös hiukan ohjaajaan taustan mukaan.

Kursseja on tarkoituksella jaettu useampaan osaan, jotta kurssille pääsisi osallistumaan mahdollisimman pian vauvan saavutettua sopivan iän ja toisaalta taas ryhmän vaihto esim. taaperoihin onnistuu jos vauva ei enää viihdy tunneilla sylissä. Kaikki äiti-vauvaryhmät ovat toistensa rinnakkaisryhminä mahdollisia korvausryhmiä poissaoloille. Voit kysyä myös käynnissä olevilta kursseilta vapaita paikkoja ja mukaan hyppääminen kesken kurssin onnistuu melkein aina.

Taaperojumppa

Maanantaisin klo 10.30-11.15
Ohjaajana Siiri Halonen

I-jakso 14.8.-18.9., 6 kertaa, 42 €
II-jakso 25.9.-30.10., 6 kertaa, 42 €
III-jakso 6.11-11.12., 6 kertaa, 42 €

Perjantaisin klo 9.30-10.15
Ohjaajana Siiri Halonen

I-jakso 18.8.-22.9., 6 kertaa, 42 €
II-jakso 29.9.-3.11., 6 kertaa, 42 €
III-jakso 10.11-15.12., 6 kertaa, 42 €

Ilmoittaudu kurssille
Maksa kurssi verkkokaupassa

Jumppa on tarkoitettu vanhemman ja lapsen yhteiseksi liikkumishetkeksi. Kurssille voi osallistua yhden tai useamman n. 1-3 -vuotiaan lapsen kanssa ja osallistuva aikuinen voi olla isä, äiti, molemmat tai vaikkapa isovanhempi tai kummi. Tunnin rakenne pysyy suunnilleen samana, jotta lapsi oppii ja sopeutuu harjoituksiin. Rinnakkaisryhmissä voi suorittaa poissaolojen korvauksia, sillä molempien tuntien rakenne on samanlainen.

Kävelevän ja konttaavan taaperon tutkimusmatka omaan kehoon käy aikuisen kanssa jumpatessa, temppuradalla ja leikeissä. Tehtäviä saa suorittaa omaa tahtia musiikilla ja ilman. Pelataan myös palloilla, renkailla, laudoilla, matoilla ja muilla välineillä, joiden avulla huomaamatta kokeillaan uusia liikuntataitoja.  Tunnilla saa harjoitusta perus motorisista taidoista ja liikehallinnasta eli kävelystä, juoksusta, hyppäämisestä, heittämisestä, kiinniottamisesta, potkaisemisesta, pyörimisestä ja tasapainoilusta. Jokainen taapero tekee alkupiirissä oman liikkeensä jota muut pääset kokeilemaan, muuten ohjaaja avustaa ja ohjaa tekemistä tarpeen mukaan. Temppuradalla lapsi taas pääsee kokeilemaan omia taitojaan ja rohkaistuu yleensä kokeilemaan uusia taitoja salissa, jossa on tilaa, virikkeitä ja esimerkkejä.

Mukaan tarvitset vain normaalin liikuntavarustuksen. Aikuiset pärjäävät ilman kenkiä, lapselle on hyvä ottaa mukaan liukuestesukat, tossut tai olla paljain jaloin.

Tervetuloa viettämään perheen yhteistä virkistyshetkeä!